Nowości
Wybrana Nowość















 

 

 

 

 

 

 

 

Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej


Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej


Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej


Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”.    »» więcej


Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!!      »» więcej


Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej


Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej


Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej


Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej


Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej


W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej


Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej


Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej





Pod długą maską umieszczony jest 6 l, 12-cylindrowa jednostka omocy 450 KM. Do przeniesienia napędumożna wybrać sześciobiegową skrzynię manualną lub sześciobiegowy automat. Przy masie auta około 1700 kg sprint do setki trwa około 5 s. Prędkość maksyamlna to 300 km/h. »» więcej


Projekt następcy Diablo był gotowy już w 1998 r. Spektakularny, agresywny, masywny, z potężnymi wlotami stanowi dzieło firmy Zagato. Co prawda, samochód średnio podobał się szefom Lamborghini, jednak na inny, nowy projekt brakowało pieniędzy. Na szczęście pojawiło się Audi, które po przejęciu Lamborghini sfinansowało projekt nowego auta. Rozpisano konkurs, ale nie zaaprobowano projektów Bertone, Pininfariny czy Giugiaro tylko belgijskiego stylisty Luca Donckerwolke'a pracującego dla Audi. »» więcej


 Na salonie w Bolonii w 2005 roku odbyła się oficjalna premiera Ferrari FXX. Samochód ten w prostej linii wywodzi się od wyczynowych bolidów klasy GT. Dlatego zbudowano tylko 29 sztuk, które nie otrzymały homologacji drogowej, nie można ich też używać w wyścigach. Samochody stanowią natomiast część większego programu badawczego. FXX jest rozwinięciem nieprodukowanego już Ferrari Enzo Ferrari. »» więcej


Kolejne próby stworzenia następcy najmniejszego Lamborghini, modelu Jalpa, który pojawił się jeszcze w 1981 roku, kończyły się z różnych powodów niepowodzeniem. W odstawkę poszedł model opracowywany pod koniec lat osiemdziesiątych, podobnie jak obiecujący roadster Cala z 1995 roku. Światełko w tunelu pojawiło się po przejęciu w 1998 roku firmy przez niemieckie Audi. Po pięciu latach od tego momenu świat ujrzał mniejszego brata Murcielago - coupe Gallardo. »» więcej


Fascynacja prędkością - chyba nie ma drugiego samochodu, który uosabia ją tak wyraźnie jak srebrna strzała Mercedes-Benz. SLR McLaren kontynuuje mit legendarnego sportowego samochodu wyścigowego lat pięćdziesiątych i jednocześnie rozpoczyna całkowicie nową erę samochodów sportowych o dużej mocy. Jest to pojazd zupełnie wyjątkowy - Gran Turismo XXI wieku.. »» więcej


  Nadwozie MC12 jest w całości wykone z włókien węglowych. Na masce przed kabiną, z obydwu stron, widać wloty przykryte potrójnymi żebrami. Duże wloty są po obu stronach karoserii, tuż przed tylnymi nadkolami. Następne wloty są nieco powyżej oraz tuż za kabiną. Sama komora silnika ma ażurową maskę. Tył auta jest zwieńczony pokaźnym skrzydłem. W zasadzie kształt MC12 nie przypomina klasyków Maserati. O przynależności do tej marki świadczy tylko charakterystyczny wlot powietrza z przodu oraz kształt reflektorów. No i oczywiście firmowy znak trójzębu na przedzie.»» więcej


  Z przodu auta znajduje się potężny wlot powietrza, okrągłe reflektory z trapezoidalną oprawą oraz dwa wielkie halogeny. Z boku, charakterystyczna jest łagodnie schodząca ku klapie bagażnika linia dachu, małe okienko w słupku C. Z tyłu zaś uwagę przyciągają trzyczęściowe światła, duże aluminiowe logo oraz dwie potężne końcóki układu wydechowego.
    Proste linie deski rozdzielczej, okrągłe obudowy zawiewów powietrza i trójramienna skórzana kierownica z metalowymi wstawkami stanowią nowoczesną interpretację kokpitu Mustanga z lat 60. XX wieku. Do wersji Gt można zamówić pakiet, w którym siedzenia i boczki drzwiowe są wykończone czerwoną skórą. Tego samego koloru są także dywaniki na podłodze. »» więcej


Nie raz okazywało się, że to, co dobre może być jeszcze lepsze. A czasem nawet musi. Superleggera to jeszcze lżejsza i jeszcze mocniejsza odmiana najmniejszego Lamborghini, modelu Gallardo, wprowadzona na rynek prawie cztery lata po debiucie auta. Poczynione zmiany postawiły auto w swoim czasie na pierwszym miejscu wśród najszybciej przyspieszających w swojej klasie. »» więcej


Italdesign założone przez genialnego Giorgetto Giugiaro w swoje 40 urodziny zatoczyło pełne koło. Na salonie samochodwym w Genewie w 2008 roku pokazano koncept o nazwie Quaranta, który w prostej linii nawiązywał do pierwszego samochodu jaki wyszedł pod szyldem tego studia stylistycznego - Bizzarini Manta. Auto łączące w sobie futurystyczne akcenty ze smakami z przeszłości zostało wyposażone w hybrydowy napęd opracowany przez Toyotę. »» więcej


Model XLR produkowany od 2003 roku w prostej linii wywodzi się od koncepcyjnego modelu Evoq, który zaprezentowano w 1999 roku podczas salonu w Detroit.
    Dwumiejscowy kabriolet po rozłożeniu sztywnego dachu przekształca się w bardzo zgrabne coupe. Operacja ta zajmuje tylko 30 sekund i odbywa się za naciśnięciem jednego przycisku. Co ważne, jest to dach typu hardtop, a więc odpadają wszelkie obawy o korzystanie z auta zimą (jest tu także podgrzewana tylna szyba). »» więcej


Oto trzecia młodość Gallardo (nie licząc stanów pośrednich w postaci mnogich edycji limitowanych), najmniejszego Lamborghini. "Baby Lambo" przeszło największą dotąd operację plastyczną i chirurgiczną. Znacznej zmianie uległ wygląd zewnętrzny, z silnika wyciśnięto dodatkowe rumaki i dodano nowy, bezpośredni wtrysk, zmodyfikowano zawieszenie. Wzbogacono także wyposażenie seryjne, a osiągi auta wzrosły do poziomu, niewiele powyżej którego jeszcze całkiem niedawno stało pierwsze wcielenie Murcielago. »» więcej


Model S 2000 ma 2-osobowe nadwozie typu roadster o agresywnej linii. Przed deszczem chroni pasażerów brezentowy dach, który rozkładany jest elektrycznie. Jeżeli komuś to nie wystarcza, za dopłatą można otrzymać plastikowy.
    Na kolorowej tablicy przyrządów prędkość wyświetlana jest cyframi, nad nimi umieszczono półokrągły, ciekłokrystaliczny wyświetlacz wskazujący obroty silnika. Ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę cieczy chłodzącej również pokazują wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Sportowy charakter pojazdu podkreślają aluminiowe pedały z otworami, mała skórzana kierownica, czerwony przycisk służący do uruchamiania silnika.»» więcej


 Samochód zadebiutował w 1993 roku. Cztery lata wcześniej, w ośrodku Fiat Centro Stile rozpoczęły się prace nad nowym sportowym autem. Ich koordynatorem był Chris Bangle, ówczesny szef zespołu projektowego. Wiosną 1990 roku Bangle sporządził kilka szkiców przyszłego samochodu. Były one na tyle intrygujące, że szefowie Fiata zlecili Pininfarinie stworzenie coupe, które opierałoby się na wizji Amerykanina. »» więcej


W 1997 roku, Niemiec Jochen Dauer wykupił masę upadłościową Bugatti. Półgotowe EB 110, ramy i liczne części zamienne przetransportowano z Modeny do Norymbergi. W ten sposób Bugatti znalazło się w południowych Niemczech.
    Dauer, oprócz otwarcia ekskluzywnego punktu serwisowego, planował z gotowych i oryginalnych elementów zbudować dodatkowe egzemplarze. Jednak w 1999 roku prawa do używania nazwy Bugatti nabył Volkswagen i tym samym zbudowane auta otrzymały nazwę Dauer EB 110. »» więcej

 

 

 

 


 
 

Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i Magdalenę Cyrankowską.
    Kontakt z nami: krysia3095@wp.pl  lub cyranka58@wp.pl .