Nowości
Wybrana Nowość















 

 

 

 

 

 

 

 

Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej


Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej


Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej


Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”.    »» więcej


Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!!      »» więcej


Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej


Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej


Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej


Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej


Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej


W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej


Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej


Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej




 

Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!!

Pasy bezpieczeństwa to najskuteczniejszy środek do ratowania życia, podczas ewentualnego wypadku. A taki może zdarzyć się każdemu kierowcy. Nikt przecież celowo nie powoduje tego typu zdarzeń.

Pomimo tego, iż nakaz zapinania pasów określony jest kodeksem drogowym, to trzeba je zapinać zgodnie ze zdrowym rozsądkiem. Po co?? Przeczytaj, co dzieje się z ciałem kierowcy, który bez zapiętych pasów uderzył w trwałą przeszkodę z prędkością 80 km/h:

- 0,026 sekundy – zderzak oraz przód samochodu zostaje zgnieciony, a kierowca niezapięty pasami kontynuuje ruch z prędkością 80 km/h,
- 0,039 sekundy – kierowca razem z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm,
- 0,044 sekundy – następuje uderzenie klatką piersiową w kierownicę,
- 0,050 sekundy – opóźnienie działające na osobę osiemdziesiąt razy przewyższa masę ciała,
- 0,068 sekundy – ciało kierowcy z siłą 6 ton uderza w deskę rozdzielczą,
- 0,092 sekundy – kierowca uderza głową w przednią szybę,
- 0,100 sekundy – kierowca uderza w kolumnę kierownicy, a następnie wybijając przednią szybę wypada na zewnątrz pojazdu – OBRAŻENIA POWODUJĄ ŚMIERĆ NA MIEJSCU!!!!!!!!!
- 0,110 sekundy – wrak samochodu zaczyna się cofać,
- 0,150 sekundy – na miejscu wypadku zapada cisza.

Zapinanie pasów przez pasażerów tylnej kanapy, jest również niesamowicie ważne. W razie wypadku osoba zajmująca tylne siedzenie, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa, może swoim ciężarem pomnożonym przez prędkość samochodu, tak mocno uderzyć w przedni fotel, że go złamie, powodując śmierć kierowcy lub pasażera z przodu.

Statystyki mówią za siebie:
- stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby zajmujące przednie siedzenia zmniejsza o 50% ryzyko poniesienia ciężkich obrażeń, natomiast o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych,
- z badań przeprowadzonych na świecie wynika, iż 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogło by żyć, gdyby byli zapięci pasami.

 

Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa:
- pas powinien płasko przylegać do ciała – skręcony pas może pęknąć nie wytrzymując naprężeń podczas wypadku,
- pas powinien być napięty – jeśli tak nie jest można uderzyć w kierownicę lub szybę,
- górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi (nie na żebrach) – w przypadku gdy pas będzie przylegał do żeber, w razie wypadku mogą się one złamać przebijając serce i płuca,
- dolna część pasa powinna przylegać do bioder – jeśli pas przylega do brzucha, w razie wypadku może zmiażdżyć narządy wewnętrzne.

Powodów, dla których ludzie nie zapinają pasów jest mnóstwo. Dotyczą one zarówno lenistwa, wygody, ale także błędnych wyobrażeń na ich temat:
- nie zapinam pasów, bo one uniemożliwią wydostanie się z płonącego pojazdu. Zgodnie ze statystykami jedynie 0,5% wypadków drogowych kończą się pożarem pojazdu,
- nie zapinam pasów, bo mam poduszkę powietrzną. Poduszka powietrzna redukuje ryzyko poniesienia śmierci tylko i wyłącznie współpracując z zapiętymi pasami,
- nie zapinam pasów, bo jeżdżę wolno i po mieście. Pamiętać należy, że nawet podczas zderzenia z prędkością 50 km/h ciało wyrzucone jest z pojazdu z siłą 1 tony i napotkawszy na trwałą przeszkodę skutki mogą być śmiertelne,
- nie zapinam pasów, bo lepiej wypaść z auta niż zostać w nim uwięzionym. Przypomnij sobie opis wypadku opisany na początku artykułu,
- nie zapinam pasów, bo jestem w ciąży. W trakcie wypadku pasy mogą jedynie uratować życie kobiety i jej nienarodzonego dziecka.

Następnym razem, gdy wsiądziesz do samochodu, to włączysz radio i….. ruszysz, czy najpierw zapniesz pasy??

 

 

 


 
 

Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i Magdalenę Cyrankowską.
    Kontakt z nami: krysia3095@wp.pl  lub cyranka58@wp.pl .