Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej
Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej
Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej
Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”. »» więcej
Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!! »» więcej
Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej
Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej
Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej
Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej
Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej
W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej
Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej
Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej
Na początek wspomnimy o kliku ważnych zasadach, które mogą ograniczyć zużycie
paliwa w samochodzie. Ich stosowanie nie wiąże się bezpośrednio z techniką
jazdy.
Nie wszyscy wiedzą, że ilość uruchomionych w samochodzie odbiorników
prądu wpływa na obciążenie silnika, a co za tym idzie zwiększa zużycie
paliwa. Do urządzeń, których włączenie zwłaszcza powinniśmy kontrolować należy
np. ogrzewanie tylnej szyby – zimą warto oszronioną szybę
oczyścić inną metodą – skróci to do minimum czas korzystania z tego prądożernego
urządzenia.
Obecnie nie oszczędzimy już na światłach (ich używanie jest
obowiązkowe całą dobę) – możliwe jest jednak zamontowanie świateł do
jazdy dziennej, które zużywają wielokrotnie mniej prądu. Pytanie tylko
czy taka inwestycja się opłaci – niestety tego typu światła trochę kosztują.
Sprężarka klimatyzacji także powoduje zwiększenie obciążenia
silnika, a co za tym idzie zużycia paliwa. Warto więc rozważyć sens korzystania
z klimatyzacji – może jednak nie jest tak konieczna w średnio gorące dni. Jednak
uwaga – nie warto w zamian otwierać okien – ich otwarcie także
powoduje zwiększenie zużycia paliwa – w tym wypadku spowodowane jest to
zwiększeniem oporów powietrza.
Powyższe zasady stosujmy jednak z rozwagą. Sens wyłączania np. radia tylko
dlatego, żeby oszczędzić kilka ml paliwa na 100 km jest już bardzo dyskusyjny.
Opory ruchu samochodu (podobnie jak otwarte szyby) może zwiększyć także
nieodpowiednie ciśnienie w oponach. Kontroluj je więc często. Nie woź
także niepotrzebnie bagażnika dachowego – on także powoduje zwiększenie oporów
powietrza a co za tym idzie zużycia paliwa.
Wykorzystajmy fakt, że nowoczesne silniki dozują ilość wtryskiwanego do
cylindrów paliwa na podstawie obciążenia silnika. Zasadą, którą większość
kierowców przyjmuje z niedowierzaniem jest „zakaz” jeżdżenia „na luzie”
w samochodach z wtryskiem paliwa. Tak – silnik przy puszczonym pedale
gazu, ale na biegu, nie zużywa paliwa, gdyż jest napędzany siłą rozpędu
samochodu. Wyłączając bieg pozbawiamy go tego napędu i zmuszamy do pracy na
biegu jałowym, na którym silnik musi zużyć paliwo do napędzenia samego siebie.
Przyspieszaj energicznie - w to także trudno uwierzyć, ale
przyspieszając wciskając gaz do ¾ głębokości i zmieniając bieg na wyższy przy
około 2500 obrotów zużyjemy mniej paliwa niż operując delikatniej pedałem gazu.
Stosując tę zasadę szybko osiągniesz zakładaną prędkość podróżną zużywając
możliwie mało paliwa, a przy okazji nie staniesz się „zawalidrogą”. Utrzymywanie
prędkości pochłania już zdecydowanie mniej paliwa niż przyspieszanie. Jadąc ze
stałą prędkością jedź zawsze na najniższych możliwych (ale bezpiecznych
dla silnika) obrotach – czyli na najwyższym możliwym biegu.
Planuj manewry z wyprzedzeniem – jak najrzadziej przyspieszaj i
używaj hamulca (hamuj silnikiem – wtedy nie zużywa on paliwa).
Jeżeli widzisz, że za chwilę będziesz musiał hamować nie przyspieszaj – w ten
sposób zachowasz większą płynność ruchu – co sprzyja zmniejszeniu zużycia
paliwa.
Na postoju dłuższym niż minuta opłaca się wyłączyć silnik –
oszczędzisz więcej paliwa niż stracisz na ponowny rozruch silnika. Jednak
pamiętaj, że częste włączanie rozrusznika powoduje z kolei większe zużycie
zarówno samego rozrusznika jak i akumulatora – tak więc zasadę tę stosuj raczej
jednorazowo, a nie np. poruszając się w korku.
Wszystkie wymienione zasady ekojazdy stosujmy oczywiście
z rozwagą – nigdy nie przedkładajmy np. naszego bezpieczeństwa
nad niskie zużycie paliwa (patrz np.
artykuł o wyprzedzaniu). Stosując zasady „eko-jazdy” z pewnością zmniejszysz
zużycie paliwa w Twoim samochodzie, a przy okazji jak widzisz paradoksalnie
przyczyni się do ułatwienia ruchu innym użytkownikom drogi.
Nie przekonałem Cię? Zapoznaj się więc z radami innych związanymi z ekologiczną
i oszczędną jazdą samochodem. Zapraszam do przeczytania tego
artykułu o
eco-driving.
Pochwal się swoimi osiągnięciami i metodami na naszym forum (link poniżej) lub
też komentując ten artykuł.
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.