Nowości
Wybrana Nowość















 

 

 

 

 

 

 

 

Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej


Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej


Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej


Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”.    »» więcej


Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!!      »» więcej


Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej


Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej


Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej


Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej


Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej


W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej


Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej


Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej




 

Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda

Czynniki niezwiązane bezpośrednio z techniką jazdy


Na początek wspomnimy o kliku ważnych zasadach, które mogą ograniczyć zużycie paliwa w samochodzie. Ich stosowanie nie wiąże się bezpośrednio z techniką jazdy.

Nie wszyscy wiedzą, że ilość uruchomionych w samochodzie odbiorników prądu wpływa na obciążenie silnika, a co za tym idzie zwiększa zużycie paliwa. Do urządzeń, których włączenie zwłaszcza powinniśmy kontrolować należy np. ogrzewanie tylnej szyby – zimą warto oszronioną szybę oczyścić inną metodą – skróci to do minimum czas korzystania z tego prądożernego urządzenia.

Obecnie nie oszczędzimy już na światłach (ich używanie jest obowiązkowe całą dobę) – możliwe jest jednak zamontowanie świateł do jazdy dziennej, które zużywają wielokrotnie mniej prądu. Pytanie tylko czy taka inwestycja się opłaci – niestety tego typu światła trochę kosztują.

Sprężarka klimatyzacji także powoduje zwiększenie obciążenia silnika, a co za tym idzie zużycia paliwa. Warto więc rozważyć sens korzystania z klimatyzacji – może jednak nie jest tak konieczna w średnio gorące dni. Jednak uwaga – nie warto w zamian otwierać okien – ich otwarcie także powoduje zwiększenie zużycia paliwa – w tym wypadku spowodowane jest to zwiększeniem oporów powietrza.

Powyższe zasady stosujmy jednak z rozwagą. Sens wyłączania np. radia tylko dlatego, żeby oszczędzić kilka ml paliwa na 100 km jest już bardzo dyskusyjny.

Opory ruchu samochodu (podobnie jak otwarte szyby) może zwiększyć także nieodpowiednie ciśnienie w oponach. Kontroluj je więc często. Nie woź także niepotrzebnie bagażnika dachowego – on także powoduje zwiększenie oporów powietrza a co za tym idzie zużycia paliwa.
 

Oszczędna technika jazdy - ekojazda


Wykorzystajmy fakt, że nowoczesne silniki dozują ilość wtryskiwanego do cylindrów paliwa na podstawie obciążenia silnika. Zasadą, którą większość kierowców przyjmuje z niedowierzaniem jest „zakaz” jeżdżenia „na luzie” w samochodach z wtryskiem paliwa. Tak – silnik przy puszczonym pedale gazu, ale na biegu, nie zużywa paliwa, gdyż jest napędzany siłą rozpędu samochodu. Wyłączając bieg pozbawiamy go tego napędu i zmuszamy do pracy na biegu jałowym, na którym silnik musi zużyć paliwo do napędzenia samego siebie.

Przyspieszaj energicznie - w to także trudno uwierzyć, ale przyspieszając wciskając gaz do ¾ głębokości i zmieniając bieg na wyższy przy około 2500 obrotów zużyjemy mniej paliwa niż operując delikatniej pedałem gazu. Stosując tę zasadę szybko osiągniesz zakładaną prędkość podróżną zużywając możliwie mało paliwa, a przy okazji nie staniesz się „zawalidrogą”. Utrzymywanie prędkości pochłania już zdecydowanie mniej paliwa niż przyspieszanie. Jadąc ze stałą prędkością jedź zawsze na najniższych możliwych (ale bezpiecznych dla silnika) obrotach – czyli na najwyższym możliwym biegu.

Planuj manewry z wyprzedzeniem – jak najrzadziej przyspieszaj i używaj hamulca (hamuj silnikiem – wtedy nie zużywa on paliwa). Jeżeli widzisz, że za chwilę będziesz musiał hamować nie przyspieszaj – w ten sposób zachowasz większą płynność ruchu – co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa.

Na postoju dłuższym niż minuta opłaca się wyłączyć silnik – oszczędzisz więcej paliwa niż stracisz na ponowny rozruch silnika. Jednak pamiętaj, że częste włączanie rozrusznika powoduje z kolei większe zużycie zarówno samego rozrusznika jak i akumulatora – tak więc zasadę tę stosuj raczej jednorazowo, a nie np. poruszając się w korku.
 

Podsumowanie


Wszystkie wymienione zasady ekojazdy stosujmy oczywiście z rozwagą – nigdy nie przedkładajmy np. naszego bezpieczeństwa nad niskie zużycie paliwa (patrz np. artykuł o wyprzedzaniu). Stosując zasady „eko-jazdy” z pewnością zmniejszysz zużycie paliwa w Twoim samochodzie, a przy okazji jak widzisz paradoksalnie przyczyni się do ułatwienia ruchu innym użytkownikom drogi.

Nie przekonałem Cię? Zapoznaj się więc z radami innych związanymi z ekologiczną i oszczędną jazdą samochodem. Zapraszam do przeczytania tego artykułu o eco-driving.

Pochwal się swoimi osiągnięciami i metodami na naszym forum (link poniżej) lub też komentując ten artykuł.
 

 

 

 

 


 
 

Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i Magdalenę Cyrankowską.
    Kontakt z nami: krysia3095@wp.pl  lub cyranka58@wp.pl .