Nowości
Wybrana Nowość















 

 

 

 

 

 

 

 

Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej


Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej


Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej


Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”.    »» więcej


Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!!      »» więcej


Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej


Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej


Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej


Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej


Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej


W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej


Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej


Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej




 

Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy.


 

Mechanizm różnicowy zwany również dyferencjałem jest to mechaniczna przekładnia zębata wynaleziona przez Carla Benza. Stosuje się ją w układzie napędowym pojazdów, aby umożliwić obracanie się kół napędzanej osi z różną prędkością obrotową. Jest to jak najbardziej pożądany efekt. Zapobiega on powstawaniu naprężeń w układzie napędowym, prowadzących do szybszego zużycia przekładni, opon, ukręcenia półosi, a także zwiększenia zużycia paliwa.

Sytuacje takie występują podczas:
- jazdy po okręgu
- jazdy po łuku, omijania przeszkody, wyprzedzania, itp
- jazdy po nierównej nawierzchni
- jazdy po podłożu o różnej przyczepności
- hamowania, gdy hamulce na jednej osi działają z różną siłą
- ruszaniu z piskiem opon

Po przeanalizowaniu tych sytuacji można stwierdzić, iż koła na jednej osi bardzo rzadko kręcą się z jednakową prędkością.

 

Budowa

Mechanizm różnicowy składa się z:
- dwóch kół koronowych – duże koła zębate napędzające półosie
- satelitów – czterech lub więcej małych kół zębatych
- dwóch pierścieni ślizgowych
- krzyżaka
- obudowy

 

Zasada działania


W przypadku gdy oba koła koronowe połączone półosiami z kołami pojazdu, obracają się z jednakową prędkością, wtedy satelity się nie obracają. Można powiedzieć, że mechanizm różnicowy nie pracuje, a napęd jest przenoszony na koło dokładnie w taki sam sposób, gdyby były one połączone sztywną osią.

Z kolei jeśli w wyniku jednej z przyczyn opisanych powyżej, nastąpi zmiana prędkości obrotowej jednego z kół w stosunku do drugiego, to wówczas satelity obrócą się wokół własnej osi. Wynikiem tego będzie to, że prędkość obrotowa drugiego koła zmniejszy się o taką wartość o jaką wzrosła prędkość obrotowa koła pierwszego.
 



Mechanizm różnicowy nie działa


Mechanizm różnicowy koryguje prędkości obrotowe kół
 


W praktyce można doprowadzić do sytuacji w której jedno koło będzie się poruszało z podwójną prędkością obrotową, natomiast drugie koło będzie stało. Może się to zdarzyć, gdy koła będą miały różne przyczepności lub jedno z kół nie będzie miało kontaktu z powierzchnią. Zjawisko to obniża możliwość poruszania się po śliskiej nawierzchni oraz w trudnym terenie. Aby temu zapobiec stosuje się mechanizm różnicowy o zwiększonym oporze. Mechanizm taki przenosi większy moment obrotowy na koło o lepszej przyczepności.
 

Pożądana blokada


W samochodach terenowych, ciężarowych oraz ciągnikach rolniczych stosowane są blokady mechanizmów różnicowych, aby umożliwić tym pojazdom poruszanie się w ich “środowiskach”. Pamiętać jednak należy, aby zbyt długo nie jeździć z włączoną blokadą, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia mechanizmu różnicowego.

 

 

 

 


 
 

Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i Magdalenę Cyrankowską.
    Kontakt z nami: krysia3095@wp.pl  lub cyranka58@wp.pl .