Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej
Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej
Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej
Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”. »» więcej
Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!! »» więcej
Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej
Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej
Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej
Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej
Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej
W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej
Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej
Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej
Zazwyczaj jest to silnik spalinowy chociaż występują też silniki elektryczne.
Zadaniem silnika jest zamiana pewnego rodzaju energii ,np. energii zawartej w
paliwie na energie mechaniczną. Inaczej mówiąc ma zadanie wytworzenie momentu
obrotowego umożliwiającego poruszanie się pojazdu. Silnik spalinowy cechuje się
takimi parametrami jak pojemność, moc, moment obrotowy. W skład silnika należy
również wliczyć kilka układów, bez których jego praca nie byłaby możliwa. Są to
takie układy jak:
- Układ chłodzenia- co prawda układ chłodzenia nie należy do elementów, które
bezpośrednio wpływają na napęd pojazdów jednak jest on elementem dość ważnym w
budowie samochodu bez którego niemożliwa był by praca silnika pojazdu. Układ
chłodzenia ma za zadanie zapewnienie odpowiedniej temperatury podczas pracy
silnika. Możemy rozróżnić układ chłodzenia pośredni i bezpośredni.
W bezpośrednim układzie chłodzenia silnik chłodzony jest za pomocą
„owiewającego” go strumienia powietrza, którego obieg może byś wymuszony
(wiatrak) lub samoistny np. spowodowany ruchem pojazdu.
Natomiast w pośrednim układzie chłodzenia silnik chłodzony jest za pomocą cieczy
które chłodzona jest strumieniem powietrza.
- Układ smarowania - układ ten również nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za
poruszanie się pojazdu jednak tak samo jak w przypadku układu chłodzenia
umożliwia pracę silnika. Zadaniem układu smarowania jest dostarczenie czynnika
smarującego (najczęściej oleju) we wszystkie miejsca, w których występuje
tarcie. Jest do dość ważny układ nie tylko dla silnika lecz również dla skrzyni
biegów oraz innych podzespołów.
- Układ zapłonowy - jest układem występujący w silnikach spalinowych,
odpowiedzialnym za prawidłowy zapłon mieszanki paliwowo powietrznej, oraz za
prawidłowy przebieg procesu spalania.
- Układ zasilania - jest układem odpowiedzialnym za doprowadzenie czynnika
zasilającego (paliwa) od zbiornika paliw do jednostki napędowej oraz za
zapewnienie odpowiedniej dawki paliwa koniecznej do uzyskania odpowiedniego
składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
- Układ rozrządu - układ ten jako dość ważny silnika spalinowego odpowiedzialny
jest za doprowadzenie powietrza lub mieszanki paliwowo powietrznej do komory
spalania, oraz jak najszybsze i prawidłowe odprowadzenie z niej spalin.
Układ napędowy jest układem odpowiedzialnym za przekazanie momentu napędowego
wytworzonego przez silnik do kół pojazdu. W skład układu napędowego wchodzi:
- Skrzynia biegów - odpowiedzialna jest za zmianę przełożenia, a tym samym za
dostosowanie prędkości samochodu do obrotów wału korbowego silnika.
- Sprzęgło - umożliwia rozłączenie napędu czyli odłączenie silnika od skrzyni
biegów. Umożliwia to zmianę przełożeń oraz pomaga w płynnym ruszeniu pojazdu z
miejsca.
- Most napędowy przekazuje napęd ze skrzyni biegów na koła pojazdu. W skład
mostu napędowego wchodzi przekładnia główna która zmniejsza wartość prędkości
kół jezdnych względem prędkości wału napędowego oraz zwiększa wartość momentu
napędowego przekazywanego na koła, mechanizm różnicowy mający za zadanie
umożliwienie poruszania się kół osi napędowej z różną prędkością, półosi
napędowych oraz wału napędowego, który występuje w pojazdach z napędem 4x4 bądź
też pojazdach, w których konieczne jest przeniesienie napędu np. z przodu
pojazdu na tylną oś bądź odwrotnie. Jego zadaniem jest przeniesienie momentu
obrotowego ze skrzyni biegów do mostu napędowego.
Zadaniem układu hamulcowego jest możliwie najszybsze, całkowite zatrzymanie
pojazdu z każdej prędkości z jaką się porusza.
Układy hamulcowe mogą być wyposażone w dodatkowe układy takie jak np.ABS, które
mogą wspomagać układ hamulcowy, a zarazem zmniejszają ryzyko wpadnięcia pojazdu
w poślizg, a tym samym zwiększające bezpieczeństwo pasażerów.
Układ kierowniczy ma za zadanie umożliwienie zmiany kierunku jazdy na wybrany
przez kierowcę. Układ kierowniczy dodatkowo może wyć wyposażony w wspomaganie,
które ułatwia skręt kół w pojeździe poruszającego się z niewielką prędkością
bądź też nieporuszającego się.
Zadaniem układu zawieszenia jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności kół
pojazdu do nawierzchni. Układ zawieszenia ma również za zadanie połączenie
pojazdu z kołami jezdnymi jak również jak najlepsze tłumienie drgań i
nierówności podczas jazdy pojazdu. Zawieszenie powinno również zapewniać
podróżnym odpowiedni komfort jazdy.
Obecnie wyróżnić można dwa typy nadwozi samochodowych pierwszym z nich nadwozie
ramowe (rama pojazdu a do niej przymocowane wszystkie elementy karoserii). Drugi
typ nadwozia to nadwozie samonośne, które nie posiada ramy.
Niezależnie od zastosowanego rozwiązania nadwozie pojazdu pełni dwie
zasadnicze funkcje. Pierwszą z nich jest zapewnienie całemu pojazdowi małych
oporów aerodynamicznych. Drugą funkcją nadwozia jest ochrona kierowcy i
pasażerów pojazdu podczas wypadku. Nadwozie pojazdu jest więc elementem
bezpieczeństwa biernego.
Obecnie nadwozia pojazdu są tak projektowane aby pochłaniały jak najwięcej
energii podczas zderzenia. Znajdują się w nim liczne strefy zgniotu, które nie
pozwalają na złożenie się samochodu w „harmonijkę”poprzez kontrolowane (na ile
to możliwe) odkształcanie się pojazdu.
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.