Nowości
Wybrana Nowość















 

 

 

 

 

 

 

 

Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej


Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej


Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej


Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”.    »» więcej


Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!!      »» więcej


Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej


Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej


Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej


Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej


Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej


W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej


Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej


Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej




 

W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule.


 

Elementy umożliwiające rozpędzenie pojazdu


 

Silnik


Zazwyczaj jest to silnik spalinowy chociaż występują też silniki elektryczne. Zadaniem silnika jest zamiana pewnego rodzaju energii ,np. energii zawartej w paliwie na energie mechaniczną. Inaczej mówiąc ma zadanie wytworzenie momentu obrotowego umożliwiającego poruszanie się pojazdu. Silnik spalinowy cechuje się takimi parametrami jak pojemność, moc, moment obrotowy. W skład silnika należy również wliczyć kilka układów, bez których jego praca nie byłaby możliwa. Są to takie układy jak:

- Układ chłodzenia- co prawda układ chłodzenia nie należy do elementów, które bezpośrednio wpływają na napęd pojazdów jednak jest on elementem dość ważnym w budowie samochodu bez którego niemożliwa był by praca silnika pojazdu. Układ chłodzenia ma za zadanie zapewnienie odpowiedniej temperatury podczas pracy silnika. Możemy rozróżnić układ chłodzenia pośredni i bezpośredni.

 

Silnik spalinowy

W bezpośrednim układzie chłodzenia silnik chłodzony jest za pomocą „owiewającego” go strumienia powietrza, którego obieg może byś wymuszony (wiatrak) lub samoistny np. spowodowany ruchem pojazdu.

Natomiast w pośrednim układzie chłodzenia silnik chłodzony jest za pomocą cieczy które chłodzona jest strumieniem powietrza.

- Układ smarowania - układ ten również nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za poruszanie się pojazdu jednak tak samo jak w przypadku układu chłodzenia umożliwia pracę silnika. Zadaniem układu smarowania jest dostarczenie czynnika smarującego (najczęściej oleju) we wszystkie miejsca, w których występuje tarcie. Jest do dość ważny układ nie tylko dla silnika lecz również dla skrzyni biegów oraz innych podzespołów.

- Układ zapłonowy - jest układem występujący w silnikach spalinowych, odpowiedzialnym za prawidłowy zapłon mieszanki paliwowo powietrznej, oraz za prawidłowy przebieg procesu spalania.

- Układ zasilania - jest układem odpowiedzialnym za doprowadzenie czynnika zasilającego (paliwa) od zbiornika paliw do jednostki napędowej oraz za zapewnienie odpowiedniej dawki paliwa koniecznej do uzyskania odpowiedniego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

- Układ rozrządu - układ ten jako dość ważny silnika spalinowego odpowiedzialny jest za doprowadzenie powietrza lub mieszanki paliwowo powietrznej do komory spalania, oraz jak najszybsze i prawidłowe odprowadzenie z niej spalin.
 

Układ napędowy


 

Skrzynia biegów

Układ napędowy jest układem odpowiedzialnym za przekazanie momentu napędowego wytworzonego przez silnik do kół pojazdu. W skład układu napędowego wchodzi:

- Skrzynia biegów - odpowiedzialna jest za zmianę przełożenia, a tym samym za dostosowanie prędkości samochodu do obrotów wału korbowego silnika.

- Sprzęgło - umożliwia rozłączenie napędu czyli odłączenie silnika od skrzyni biegów. Umożliwia to zmianę przełożeń oraz pomaga w płynnym ruszeniu pojazdu z miejsca.

- Most napędowy przekazuje napęd ze skrzyni biegów na koła pojazdu. W skład mostu napędowego wchodzi przekładnia główna która zmniejsza wartość prędkości kół jezdnych względem prędkości wału napędowego oraz zwiększa wartość momentu napędowego przekazywanego na koła, mechanizm różnicowy mający za zadanie umożliwienie poruszania się kół osi napędowej z różną prędkością, półosi napędowych oraz wału napędowego, który występuje w pojazdach z napędem 4x4 bądź też pojazdach, w których konieczne jest przeniesienie napędu np. z przodu pojazdu na tylną oś bądź odwrotnie. Jego zadaniem jest przeniesienie momentu obrotowego ze skrzyni biegów do mostu napędowego.

 

Układ hamulcowy - umożliwia zatrzymanie pojazdu


 

Klocek hamulcowy

Zadaniem układu hamulcowego jest możliwie najszybsze, całkowite zatrzymanie pojazdu z każdej prędkości z jaką się porusza.

Układy hamulcowe mogą być wyposażone w dodatkowe układy takie jak np.ABS, które mogą wspomagać układ hamulcowy, a zarazem zmniejszają ryzyko wpadnięcia pojazdu w poślizg, a tym samym zwiększające bezpieczeństwo pasażerów.
 

Elementy umożliwiające jazdę i prowadzenie pojazdu


Układ kierowniczy ma za zadanie umożliwienie zmiany kierunku jazdy na wybrany przez kierowcę. Układ kierowniczy dodatkowo może wyć wyposażony w wspomaganie, które ułatwia skręt kół w pojeździe poruszającego się z niewielką prędkością bądź też nieporuszającego się.

 

Zawieszenie

Zadaniem układu zawieszenia jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności kół pojazdu do nawierzchni. Układ zawieszenia ma również za zadanie połączenie pojazdu z kołami jezdnymi jak również jak najlepsze tłumienie drgań i nierówności podczas jazdy pojazdu. Zawieszenie powinno również zapewniać podróżnym odpowiedni komfort jazdy.
 

Nadwozie pojazdu


Obecnie wyróżnić można dwa typy nadwozi samochodowych pierwszym z nich nadwozie ramowe (rama pojazdu a do niej przymocowane wszystkie elementy karoserii). Drugi typ nadwozia to nadwozie samonośne, które nie posiada ramy.

 

Nadwozie

Niezależnie od zastosowanego rozwiązania nadwozie pojazdu pełni dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą z nich jest zapewnienie całemu pojazdowi małych oporów aerodynamicznych. Drugą funkcją nadwozia jest ochrona kierowcy i pasażerów pojazdu podczas wypadku. Nadwozie pojazdu jest więc elementem bezpieczeństwa biernego.

Obecnie nadwozia pojazdu są tak projektowane aby pochłaniały jak najwięcej energii podczas zderzenia. Znajdują się w nim liczne strefy zgniotu, które nie pozwalają na złożenie się samochodu w „harmonijkę”poprzez kontrolowane (na ile to możliwe) odkształcanie się pojazdu.

 

 

 

 


 
 

Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i Magdalenę Cyrankowską.
    Kontakt z nami: krysia3095@wp.pl  lub cyranka58@wp.pl .