Nowości
Ostatnio dodane samochody















 

 

 

 

 

 

 

 









Aston Martin

  

Historia

Przedsiębiorstwo Aston Martin zostało założone w 1914 przez Lionela Martina i Roberta Bamforda, którzy już wcześniej zajmowali się sprzedażą samochodów Singer. Martin ponadto zajmował się samochodowymi wyścigami górskimi na wzgórzu Aston Hill w okolicy miejscowości Aston Clinton. Martin i Bamford postanowili produkować własne samochody wyścigowe, lepsze jakościowo od Singerów. Produkcję umieścili w warsztacie w Londynie, firmę przedsiębiorstwa utworzono od Aston Hill i nazwiska Martina. Pierwszy samochód wyprodukowali w marcu 1915, lecz później nastąpiła przerwa spowodowana wojną.

W 1954 David Brown przeniósł produkcję do nowo zakupionej fabryki w Newport Pagnell. W 1958 wypuszczono udany model DB4, a w 1964 DB5, który przyniósł przedsiębiorstwu największy rozgłos (między innymi za sprawą spopularyzowania w filmach o Jamesie Bondzie). Modele te stały się względnie popularne jak na swoją wysoką cenę, zbudowane w ilościach ponad 1000 sztuk, a najlepiej sprzedającym się modelem stał się powiększony DB6 z 1965 (1753 sztuki). Produkowano też w małej serii sportowe wersje DB4 z karoserią przedsiębiorstwa Zagato. Przedsiębiorstwo ustabilizowała w tym okresie swój wizerunek jako producent ekskluzywnych samochodów użytkowych o charakterze sportowym GT - grand touring (2+2 miejscowych coupe i kabrioletów), z silnikiem z przodu. Wizerunek ten podtrzymały kolejne modele nowej serii: DBS z 1967, DBS V8 z 1969 i V8 z 1972.

Pomimo wysokiego uznania dla marki, przedsiębiorstwo coraz to popadało w finansowe kłopoty, częściowo spowodowane kryzysem paliwowym z 1974. W 1972 zostało wykupione przez konsorcjum inwestorów z Birmingham, a w 1975 przez Amerykanina Petera Sprague i Kanadyjczyka George Mindena. Nowi właściciele zmodernizowali starsze modele, wypuszczając Aston Martin Vantage V8 z mocniejszym silnikiem w 1977 i kabriolet Volante w 1978. W 1980 opracowano prototypowy supersportowy Bulldog z silnikiem umieszczonym centralnie, który pozostał prototypem. Od 1978 produkowano natomiast w małej serii ekskluzywną i ekstrawagancką czterodrzwiową limuzynę Aston Martin Lagonda, będącą odstępstwem od samochodów coupe, kontynuującą markę Lagonda. Nowymi właścicielami przedsiębiorstwa zostało jednak w 1981 przedsiębiorstwo CH Industrial, w 1983 Automotive Investments, a w 1985 Peter Livanos i Victor Gauntlett. W 1986 75% akcji przedsiębiorstwa Aston Martin Lagonda wykupił Ford Motor Company.

Przez ten czas zmian właścicieli linia modeli wywodząca się z 1967 nie była praktycznie modernizowana. Jedynie w 1986 na bazie modelu V8 przedsiębiorstwo wypuściło zaledwie 87 egzemplarzy supereksluzywnego dwumiejscowego sportowego coupe Aston Martin V8 Vantage Zagato i roadstera Volante Zagato. Dopiero w 1988 przedsiębiorstwo zaprzestało produkcji starych modeli V8, wprowadzając nową serię Virage, która spotkała się z dużym uznaniem. W 1993 Ford ostatecznie wykupił całość przedsiębiorstwa, zaprezentowano też wówczas nieco mniejszy i o bardziej przystępnej cenie model DB7, powracając do klasycznych oznaczeń. Model ten, uznawany za jeden z najładniejszych samochodów tej marki, spotkał się ze stosunkowo dużym zainteresowaniem. W 1995 przedsiębiorstwo wypuściło rekordową ilość 700 samochodów, a do 2002 zbudowano 6000 modelu DB7, przewyższając tym samym produkcję wszystkich wcześniejszych DB. W 1999 do serii DB7 dodano DB7 Vantage z silnikiem V12, a w 2001 wypuszczono bardziej sportowy model Vanquish.

W 2003 zaprezentowano nowy studyjny projekt AMV8 Vantage oraz model DB9, następcę DB7. W 2004 zaprezentowano jego wersję kabrioletu DB9 Volante. Aston Martin zapowiedział także powrót do wyścigów samochodowych od 2005.

Luksusowe wyposażenie

Oprócz eleganckiego wykończenia auta, dostosowanego do gustów klienta, Aston Martin potrzebował odpowiedniej klasy urządzeń audio. W roku 2002, rozpoczął współpracę ze szkockim przedsiębiorstwem Linn Products Ltd., (słynącym ze high-endowych systemów audio/video) w celu zapewnienia jak najwyższej jakości dźwięku w samochodzie. Linn, miał okazję po raz pierwszy zaprojektować system audio dla rynku samochodowego. Wykorzystując wcześniejsze doświadczenia, z produktów audio/video na rynek konsumencki oraz systemów multi-room na lotnisku Heathrow w Londynie, dla liniowców Queen Mary i Queen Elisabeth II.

Wykorzystując unikalne technologie z topowych urządzeń Linn, przygotował dla klientów Vanquish'a V12 najlepszy przenośny systemem audio na świecie. Z początku było to wyposażenie opcjonalne, jednak po premierze auta na salonach w Genewie oraz gorącym przyjęciu przez klientów, system Linn stał się standardowym wyposażeniem Vanquish'a V12. Kolejnym krokiem, na polu współpracy obu przedsiębiorstw stał się system audio dla modelu DB9 oraz DB9 Volante. Linn zaprojektował 3 systemy audio, począwszy od "prostego" stereofonicznego systemu, połączonego z 6-płytową zmieniarką cd oraz systemem nawigacji satelitarnej. Druga opcja, to 260W system 5.1 wykorzystujący technologię Limbik, obecną również w innych urządzeniach Linn'a, przeznaczonych na rynek kina domowego hi-end. Ostatnim, najbardziej rozbudowanym systemem jest 950W system audio/video z przetwarzaniem Dolby Pro Logic ||, dobrze znanym amatorom kinowych nowości. Warto zaznaczyć że produkty obu przedsiębiorstw są składane ręcznie i produkowane wyłącznie na zamówienie.

 

Udział w filmach

Bardzo brytyjskie konotacje marki Aston Martin i jej sportowy image oznaczały, że był to idealny samochód dla serii filmów o superagencie wywiadu brytyjskiego Jamesie Bondzie. Srebrny DB5, wyposażany w różne "wynalazki", pojawił się w filmach Goldfinger (1964) i Operacja Piorun (1965). Na krótko DBS grał w filmie W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości (1969). Po przerwie, kiedy Bond używał samochodów BMW, a także brytyjskich samochodów Lotus, Aston Martin ponownie pojawił się w W obliczu śmierci (1987), 15 lat później V12 Vanquish w Śmierć Nadejdzie Jutro (2002), a następnie nowy DBS w Casino Royale (2006)

Ciekawostki

 

 

 

 

Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i Magdalenę Cyrankowską.
    Kontakt z nami: krysia3095@wp.pl  lub cyranka58@wp.pl .