Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej
Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej
Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej
Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”. »» więcej
Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!! »» więcej
Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej
Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej
Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej
Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej
Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej
W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej
Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej
Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej
Głównym kryterium wyboru powinno być (i najczęściej jest) przeznaczenie
samochodu (a co za tym idzie ilość przejeżdżanych kilometrów.
W przypadku gdy jeździmy dużo mniejsze koszty paliwa powinny pokryć różnicę w
cenie samochodów z silnikiem Diesela i benzynowym.
I tak np. Diesel powinien być naturalnym wyborem dla samochodu, który ma
spełniać rolę „woła roboczego”. Silnik Diesela nie dość, że zadowoli się
mniejszymi ilościami paliwa to jeszcze z pewnością jest w stanie znieść większy
przebieg.
Nie ma natomiast finansowego sensu zakup Diesela w przypadku gdy samochód jest
używany sporadycznie i osiąga małe przebiegi. Cena zakupu z pewnością nie
zostanie zrównoważona przez oszczędności (chyba, że w bardzo długim okresie).
Nowoczesne silniki Diesela nie ustępują komfortem pracy silnikom benzynowym.
Można więc powiedzieć, że w większości wypadków czynnik ten nie ma wpływu na
wybór przy zakupie nowego samochodu.
Natomiast kupując samochód używany powinniśmy zastanowić się czy odpowiada nam
charakterystyczny „klekot” starszych silników wysokoprężnych.
Również charakterystyka jazdy samochodem z nowoczesnym (a nawet i nieco
starszym) Dieselem różni się nieco od jazdy samochodem z silnikiem benzynowym.
Róznica ta dotyczy zwłaszcza porównania częściej spotykanych turbodiesel'i z
równie popularnymi benzynowymi silnikami wolnossącymi. W przypadku Diesela moc
silnika jest osiągana już na niskich obrotach, silnik ten w miarę wzrostu
obrotów traci wigor – tak więc jazda Dieselem jest nieco inna – możemy pozwolić
sobie na stosunkowo dynamiczną jazdę na niższych obrotach (co zresztą jest
źródłem oszczędności jeżeli chodzi o zużycie paliwa). Natomiast będziemy
zmuszeni wcześniej zmienić bieg na wyższy – nie ma tutaj zastosowania znana
posiadaczom samochodów z silnikiem benzynowym, zasada, że im wyższe obroty tym
wyższe osiągi.
Również wpływ bardziej popularnego w przypadku silników wysokoprężnych
turbodoładowania jest widoczny – silnik taki dysponuje co prawda sporo większą
mocą, jednak sposób jej rozwijania jest nieco inny – występuje zjawisko tzw. „turbodziury”,
polegające na tym, że po wciśnięciu pedału gazu silnik potrzebuje nieco czasu na
osiągnięcie większej mocy (turbosprężarka musi wejść na obroty). Obecnie jednak
to zjawisko jest minimalizowane poprzez stosowanie np. turbosprężarek o zmiennej
geometrii.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest wspomniana już trwałość silnika, która w
przypadku silnika wysokoprężnego jest zwykle wyższa. Większość takich jednostek
bez problemu osiąga przebiegi rzędu 300.000 i więcej kilometrów.
Kupując Diesela zwróćmy także uwagę na fakt, że olej napędowy posiada gorsze
właściwości jeżeli chodzi o odporność na niską temperaturę. Jest to ważne
zwłaszcza przy ostatnich mroźnych zimach. Często widuje się właścicieli nawet
nowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym, którzy nie są w stanie uruchomić
swoich samochodów. Najczęstszą przyczyną tego stanu rzeczy jest zamarznięcie
(lub znaczne zgęstnienie) paliwa.
Dla ludzi dbających o środowisko naturalne ważnym argumentem przeciwko Dieselowi
może być fakt, iż mimo ciągłych prac nad oczyszczeniem spalin, silniki te wciąż
są bardziej uciążliwe dla atmosfery niż silniki benzynowe.
Generalnie rzecz ujmując wybór Diesel czy benzyna powinien opierać się na
przesłankach ekonomicznych. Wszystkie inne mogą być ważne dla niektórych
kierowców, jednak raczej nie będą decydujące. Tak więc Diesel jeżeli zamierzamy
dużo jeździć a benzyna jeżeli samochód nie będzie zbyt często używany. Ale wybór
oczywiście pozostawiam czytelnikowi...
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.