Siedząc za kierownicą naszego samochodu, przez szyby można podziwiać krajobrazy przyrody na terenach, w których ingerencja człowieka zakończyła się jedynie na budowie drogi, lub też wspaniałych cudów współczesnej architektury w centrach wielkich miast. Jednakże przy drogach stoi coś, co nas kierowców powinno interesować najbardziej. A mianowicie mowa o znakach drogowych. Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy musi wiedzieć, co oznacza poszczególny znak. Jednym ze znaków, którego znaczenie być może jest niezbyt dokładnie omówione na kursie prawa jazdy jest znak B-42. »» więcej
Wraz z postępem motoryzacji prędkość podróżowania rosła. Kiedyś nie martwiono się tym, że kierowca przekroczy prędkość skoro jego automobil pozwolił mu się rozpędzić do 20 km/h. Dzisiejsze samochody są w stanie mknąć z szybkością przekraczającą 300 km/h. Aby zapobiec rozpędzaniu się do tak dużej prędkości – niebezpiecznej prędkości – ograniczoną ją poprzez przepisy oraz znaki drogowe. Mimo to, są jeszcze drogi w Polsce, po których możemy jechać ponad 100 km/h, pod warunkiem, że akurat nie są remontowane. »» więcej
Od dwóch lat możemy zauważyć dynamiczny wzrost użytkowników dróg posiadających na wyposażeniu samochodu CB Radio. Nikogo dziś nie dziwi widok samochodu osobowego z długą anteną na dachu. Ma to związek z rozporządzeniem ministra infrastruktury z roku 2005, w którym został zniesiony obowiązek posiadania pozwoleń na sprzęt nadawczo-odbiorczy. »» więcej
Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”. »» więcej
Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!! »» więcej
Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD oraz DIVX. I co najlepsze nie jest to opis komputera, lecz.... radia samochodowego. Więc jeśli radio w Twoim samochodzie wygląda nieco przestarzale, po bokach posiada dwie gałki do kręcenia, a na środku widnieje okienko z przesuwającym się wskaźnikiem zakresu fal radiowych - to najwyższy czas pomyśleć o zakupie nowego sprzętu.»» więcej
Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan, coupe czy liftback – jaki samochód wybrać i dlaczego. Każde z nich posiada swoje zalety i wady. Warto wiedzieć, z jakim nadwoziem samochód będzie dla nas najbardziej funkcjonalny. »» więcej
Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).! »» więcej
Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda »» więcej
Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy czy wysokoprężny. Wybór odpowiedniego silnika w tym wypadku jest nieco utrudniony. Wbrew pozorom silniki te różnią się w wielu aspektach. Obok ceny i kosztów użytkowania mamy różną trwałość a nawet różną charakterystykę prowadzenia czy różne właściwości paliwa. »» więcej
W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu, zespoły umożliwiające zatrzymanie pojazdu, jak i elementy umożliwiające prowadzenie samego pojazdu. Właśnie te elementy zostały opisane w tym artykule. »» więcej
Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy. »» więcej
Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. Poza rozsądkiem kierowcy i elektronicznymi systemami kontroli trakcji, opony również wpływają na bezpieczeństwo podróży. Warto więc poznać budowę nowoczesnej opony. »» więcej
Zawór EGR
Zasada działania systemu recyrkulacji spalin w dużej mierze opiera się na
zastosowaniu elektronicznego zaworu, umieszczonego w kanale łączącym kolektor
wydechowy z kolektorem dolotowym, za pomocą którego cześć spalin wydostających
się z układu wydechowego silnika spalinowego ponownie trafia do komory spalania
silnika. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania udało się zmniejszyć emisje
szkodliwych dla środowiska tlenków azotu NOx przez zmniejszenie temperatury
spalania ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej oraz zmniejszenie emisji
niespalonych węglowodorów HC przez ich utlenianie.
Dla zapewnienia prawidłowej pracy systemu recyrkulacji spalin konieczne jest
prawidłowe dawkowanie ilości powracających spalin uczestniczącym w procesie
spalania. “Dawka” spalin jakie powinny brać udział w procesie spalania zależy
natomiast od obciążenia silnika, jego prędkości obrotowej, temperatury cieczy
chłodzącej silnik, temperatury oraz ilości powietrza wpływającego do kolektora
ssącego. Po zebraniu tych informacji następuje otwarcie zaworu EGR powodując tym
samym odpowiedni przepływ gazów spalinowych. W silnikach spalinowych z powrotem
do komory spalanie może trafić do 25% objętości spalin o temperaturze do 650
stopni C. W silnikach o zapłonie samoczynnym natomiast do komory spalania trafić
może nawet do 50 % objętości spalin o ograniczonej temperaturze do ok. 450
stopni C.
Obecnie występują dwa rozwiązania techniczne systemów recyrkulacji spalin.
W pierwszym rozwiązaniu (wyżej opisanym) spaliny wydostające się z silnika są są
kierowane z kolektora wylotowego z powrotem do kolektora ssącego. Rozwiązanie to
zwane jest zewnętrzym układem recyrkulacji.
W drugim rozwiązaniu bardziej zaawansowanym technicznie spaliny pozostają w
cylindrze przez jednoczesne otwarcie w czasie suwu ssanie zarówno zaworów
ssących jak i wylotowych. Powoduje to pozostanie spalin w komorze spalania.
Rozwiązanie to jednak jest stosowane tylko w silnikach z zaawansowanym układem
rozrządu, w którym istnieje możliwość sterowania otwarciem zaworów.
Jedną z najczęstszych awarii układu recyrkulacji spalin jest zabrudzenie nagarem
elektronicznego zaworu w wyniku czego powstają nieszczelności lub zatarcie
zaworu. Niesprawności układu recyrkulacji spalin mogą objawiać się nadmiernym
dymieniem, zakłóceniami w pracy silnika, jak również uszkodzeniem sondy lambda.
W niektórych przypadkach wystarczy jedynie wyczyszczenie elektronicznego zaworu
do przywrócenia prawidłowej pracy systemu. W innych natomiast konieczna będzie
jego wymiana.
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.