Pod długą maską umieszczony jest 6 l, 12-cylindrowa jednostka omocy 450 KM. Do przeniesienia napędumożna wybrać sześciobiegową skrzynię manualną lub sześciobiegowy automat. Przy masie auta około 1700 kg sprint do setki trwa około 5 s. Prędkość maksyamlna to 300 km/h. »» więcej
Projekt następcy Diablo był gotowy już w 1998 r. Spektakularny, agresywny, masywny, z potężnymi wlotami stanowi dzieło firmy Zagato. Co prawda, samochód średnio podobał się szefom Lamborghini, jednak na inny, nowy projekt brakowało pieniędzy. Na szczęście pojawiło się Audi, które po przejęciu Lamborghini sfinansowało projekt nowego auta. Rozpisano konkurs, ale nie zaaprobowano projektów Bertone, Pininfariny czy Giugiaro tylko belgijskiego stylisty Luca Donckerwolke'a pracującego dla Audi. »» więcej
Na salonie w Bolonii w 2005 roku odbyła się oficjalna premiera Ferrari FXX. Samochód ten w prostej linii wywodzi się od wyczynowych bolidów klasy GT. Dlatego zbudowano tylko 29 sztuk, które nie otrzymały homologacji drogowej, nie można ich też używać w wyścigach. Samochody stanowią natomiast część większego programu badawczego. FXX jest rozwinięciem nieprodukowanego już Ferrari Enzo Ferrari. »» więcej
Kolejne próby stworzenia następcy najmniejszego Lamborghini, modelu Jalpa, który pojawił się jeszcze w 1981 roku, kończyły się z różnych powodów niepowodzeniem. W odstawkę poszedł model opracowywany pod koniec lat osiemdziesiątych, podobnie jak obiecujący roadster Cala z 1995 roku. Światełko w tunelu pojawiło się po przejęciu w 1998 roku firmy przez niemieckie Audi. Po pięciu latach od tego momenu świat ujrzał mniejszego brata Murcielago - coupe Gallardo. »» więcej
Fascynacja prędkością - chyba nie ma drugiego samochodu, który uosabia ją tak wyraźnie jak srebrna strzała Mercedes-Benz. SLR McLaren kontynuuje mit legendarnego sportowego samochodu wyścigowego lat pięćdziesiątych i jednocześnie rozpoczyna całkowicie nową erę samochodów sportowych o dużej mocy. Jest to pojazd zupełnie wyjątkowy - Gran Turismo XXI wieku.. »» więcej
Nadwozie MC12 jest w całości wykone z włókien węglowych. Na masce przed kabiną, z obydwu stron, widać wloty przykryte potrójnymi żebrami. Duże wloty są po obu stronach karoserii, tuż przed tylnymi nadkolami. Następne wloty są nieco powyżej oraz tuż za kabiną. Sama komora silnika ma ażurową maskę. Tył auta jest zwieńczony pokaźnym skrzydłem. W zasadzie kształt MC12 nie przypomina klasyków Maserati. O przynależności do tej marki świadczy tylko charakterystyczny wlot powietrza z przodu oraz kształt reflektorów. No i oczywiście firmowy znak trójzębu na przedzie.»» więcej
Z
przodu auta znajduje się potężny wlot powietrza, okrągłe reflektory z
trapezoidalną oprawą oraz dwa wielkie halogeny. Z boku, charakterystyczna jest
łagodnie schodząca ku klapie bagażnika linia dachu, małe okienko w słupku C. Z
tyłu zaś uwagę przyciągają trzyczęściowe światła, duże aluminiowe logo oraz
dwie potężne końcóki układu wydechowego.
Proste linie deski rozdzielczej, okrągłe obudowy zawiewów powietrza i
trójramienna skórzana kierownica z metalowymi wstawkami stanowią nowoczesną
interpretację kokpitu Mustanga z lat 60. XX wieku. Do wersji Gt można zamówić
pakiet, w którym siedzenia i boczki drzwiowe są wykończone czerwoną skórą.
Tego samego koloru są także dywaniki na podłodze.
»» więcej
Nie raz okazywało się, że to, co dobre może być jeszcze lepsze. A czasem nawet musi. Superleggera to jeszcze lżejsza i jeszcze mocniejsza odmiana najmniejszego Lamborghini, modelu Gallardo, wprowadzona na rynek prawie cztery lata po debiucie auta. Poczynione zmiany postawiły auto w swoim czasie na pierwszym miejscu wśród najszybciej przyspieszających w swojej klasie. »» więcej
Italdesign założone przez genialnego Giorgetto Giugiaro w swoje 40 urodziny zatoczyło pełne koło. Na salonie samochodwym w Genewie w 2008 roku pokazano koncept o nazwie Quaranta, który w prostej linii nawiązywał do pierwszego samochodu jaki wyszedł pod szyldem tego studia stylistycznego - Bizzarini Manta. Auto łączące w sobie futurystyczne akcenty ze smakami z przeszłości zostało wyposażone w hybrydowy napęd opracowany przez Toyotę. »» więcej
Model XLR produkowany od 2003 roku w prostej linii wywodzi się od
koncepcyjnego modelu Evoq, który zaprezentowano w 1999 roku podczas salonu w
Detroit.
Dwumiejscowy kabriolet po rozłożeniu sztywnego dachu przekształca się w
bardzo zgrabne coupe. Operacja ta zajmuje tylko 30 sekund i odbywa się za
naciśnięciem jednego przycisku. Co ważne, jest to dach typu hardtop, a więc
odpadają wszelkie obawy o korzystanie z auta zimą (jest tu także podgrzewana
tylna szyba).
»» więcej
Oto trzecia młodość Gallardo (nie licząc stanów pośrednich w postaci mnogich edycji limitowanych), najmniejszego Lamborghini. "Baby Lambo" przeszło największą dotąd operację plastyczną i chirurgiczną. Znacznej zmianie uległ wygląd zewnętrzny, z silnika wyciśnięto dodatkowe rumaki i dodano nowy, bezpośredni wtrysk, zmodyfikowano zawieszenie. Wzbogacono także wyposażenie seryjne, a osiągi auta wzrosły do poziomu, niewiele powyżej którego jeszcze całkiem niedawno stało pierwsze wcielenie Murcielago. »» więcej
Model
S 2000 ma 2-osobowe nadwozie typu roadster o agresywnej linii. Przed deszczem
chroni pasażerów brezentowy dach, który rozkładany jest elektrycznie. Jeżeli
komuś to nie wystarcza, za dopłatą można otrzymać plastikowy.
Na kolorowej tablicy przyrządów prędkość wyświetlana jest cyframi, nad
nimi umieszczono półokrągły, ciekłokrystaliczny wyświetlacz wskazujący obroty
silnika. Ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę cieczy chłodzącej również
pokazują wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Sportowy charakter pojazdu
podkreślają aluminiowe pedały z otworami, mała skórzana kierownica, czerwony
przycisk służący do uruchamiania silnika.»»
więcej
Samochód zadebiutował w 1993 roku. Cztery lata wcześniej, w ośrodku Fiat Centro Stile rozpoczęły się prace nad nowym sportowym autem. Ich koordynatorem był Chris Bangle, ówczesny szef zespołu projektowego. Wiosną 1990 roku Bangle sporządził kilka szkiców przyszłego samochodu. Były one na tyle intrygujące, że szefowie Fiata zlecili Pininfarinie stworzenie coupe, które opierałoby się na wizji Amerykanina. »» więcej
W 1997 roku, Niemiec Jochen Dauer wykupił masę upadłościową Bugatti. Półgotowe
EB 110, ramy i liczne części zamienne przetransportowano z Modeny do
Norymbergi. W ten sposób Bugatti znalazło się w południowych Niemczech.
Dauer, oprócz otwarcia ekskluzywnego punktu serwisowego, planował
z gotowych i oryginalnych elementów zbudować dodatkowe egzemplarze. Jednak
w 1999 roku prawa do używania nazwy Bugatti nabył Volkswagen i tym samym
zbudowane auta otrzymały nazwę Dauer EB 110.
»» więcej
Projekt następcy Diablo był gotowy już w 1998 r. Spektakularny, agresywny,
masywny, z potężnymi wlotami stanowi dzieło firmy Zagato. Co prawda, samochód
średnio podobał się szefom Lamborghini, jednak na inny, nowy projekt brakowało
pieniędzy. Na szczęście pojawiło się Audi, które po przejęciu Lamborghini
sfinansowało projekt nowego auta. Rozpisano konkurs, ale nie zaaprobowano
projektów Bertone, Pininfariny czy Giugiaro tylko belgijskiego stylisty Luca
Donckerwolke'a pracującego dla Audi.
Silnik Murciélago to, spełniający najostrzejsze normy emisji spalin, V12 o
pojemności 6,2 l. Jest on w całości wykonany z aluminium. Jednostka ta jest w
stanie wytworzyć moc maksymalną na poziomie 580 KM i maksymalny moment obrotowy
wynoszący 650 Nm. Tyle wystarczy, żeby Murcielago uzyskiwał 100 km/h w czasie
zaledwie 3,7 s. Prędkość maksymalna wynosi 330 km/h. Nowe Lamborghini jest
wyposażone w 6-stopniową skrzynię biegów. Silnik "Lambo" ma zmienne fazy
rozrządu i tzw. suche smarowanie. Silnik zamontowany jest za kabiną i dla jego
lepszego chłodzenia (a także bardziej efektywnego dostarczania powietrza do
układu wtryskowego) w nowym Lamborghini zastosowano system VACS (Variable
Air-flow Cooling System) - dwa wielkie chwyty powietrza z tyłu nadwozia
posiadają ruchome, sterowane elektronicznie pokrywy. W razie potrzeby uchylają
się automatycznie, dostarczając powietrza zgodnie z rzeczywistymi "potrzebami"
silnika. W Murcielago można pokrywy otworzyć także ręcznie z kabiny kierowcy
(tylko wtedy, gdy pracuje silnik).
Wszystkie elementy wnętrza są idealnie dopasowane. Nic nie wygląda już teraz
jak pospiesznie poskładane w całość. Audi odwaliło kawał dobrej roboty. Również
materiały są o wiele lepsze jakościowo. Deskę w całości obszyto skórą. W
porównaniu z Diablo wnętrze jest o wiele przestronniejsze. Wyposażenie wnętrza
jest kompletne, znajdziemy tu klimatyzację, system kontroli trakcji,
elektroniczną regulację zawieszenia i elektryczne składanie lusterek.
W aucie pełno jest elektroniki, która steruje wieloma podzespołami -
wystarczy wspomnieć o automatycznym spoilerze, który zmienia położenie i siłę
"aerodynamicznego" docisku w zależności od prędkości (w ten sposób współczynnik
oporu zmienia się od 0,33 do 0,36).
W styczniu 2003 roku podczas Detroit Motor Show pojawił się jako koncepcyjny
model o nazwie Barchetta. W 2004 roku w Genewie pojawił się już model
przeznaczony do seryjnej produkcji, która rozpoczeła się w drugiej połowie 2004
roku.
Lamborghini Murcielago Roadster oferuje swoim nabywcom dwunastocylindrowy
silnik o pojemności 6,2 l, który osiąga moc 580 KM i maksymalny moment obrotowy
650 Nm. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w 3,8 s oraz uzyskanie
maksymalnej prędkości 320 km/h. Klient może zamówić 6 - biegową skrzynię ręczną
lub sekwencyjną.
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny Roadster jest bardzo podobny do wersji
coupe, z wyjątkiem braku dachu. Ponadto nieco przeprojektowano tylną część
samochodu czyniąc ją bardziej agresywną. Zmieniono również końcówki wydechu i
zamontowano nowe felgi. Kabinę otaczają szyby i urządzenia niwelujące
zawirowania powietrza. Pojazd posiada automatycznie wysuwające się pałąki na
wypadek dachowania. Kierowca ma do dyspozycji brezentowy dach na zatrzaski. Jest
to rozwiązanie tylko na nagłą ulewę, ponieważ nie można z założonym dachem
jechać szybciej niż 160 km/h.
W październiku 2004 roku firma Lamborghini obchodziła swoje 40 urodziny. Z
tej okazji na rynek został wypuszczony Murciélago 40th Anniversary.
Murciélago Anniversary jest pokryty unikalnym lakierem Verde Artemis. Jest
to lakier typu kameleon, który w zależności od kąta patrzenia zmienia swój
kolor. Patrząc na Murciélago 40th Anniversary można dostrzec kolory niebieski
lub zielony oraz ich różne odcienie. Tylne okienka zastąpiły nakładki z karbonu.
Poprawiono także wygląd końcówek wydechu. Każdy Murciélago 40th Anniversary
posiada tabliczkę z informacją, o numerze egzemplarza.
Deskę rozdzielczą oraz tunel środkowy wykończono ciemnozielonym materiałem.
Natomiast siedziska foteli obszyto białą skórą.
Technicznie auto nie różni się niczym od "zwykłego" Murciélago.
Na rynek trafiło zaledwie 50 sztuk tego niezwykłego bolidu.
Podczas salonu samochodowego w Genewie w 2006 roku Lamborghini
zaprezentowało model Murciélago o nazwie LP640.
Murcielago LP640 to taki face lifting poprzedniej wersji. Nadwoziu teraz
jest jeszcze bardziej agresywne. Można zamówić przezroczystą pokrywę silnika.
Poprawiono wygląd wnętrza, dodano nowe tapicerki i system nawigacji.
Jednostką napędową jest silnik o pojemności 6,5 litra (wcześniej 6,2 l), z
dwunastoma cylindrami ułożonymi w V. Osiąga on moc 640 KM i dysponuje
maksymalnym momentem obrotowym 660 Nm. W silniku przeprojektowano głowice i
układ ssący. Zmianom uległ też wał korbowy, rozrząd i układ wydechowy. Całość
pozwala teraz na rozpędzenie Lamborghini do 100 km/h w 3,4 s, a prędkość
maksymalna przekracza 320 km/h. Chętni mogą zamiast tradycyjnej sześciobiegowej
skrzyni, zamówić jej automatyczną wersję ze specjalnym przyciskiem, którego
użycie umożliwia wykorzystanie maksymalnego przyspieszenia. Aby sprostać wysokim
temperaturom silnika powiększono układ chłodzenia oleju, a wloty powietrza
otwierają się lub przymykają w zależności od temperatury w silniku i tej na
zewnątrz.
Tak jak i poprzednie Murcielago, tak nowe ma napęd na cztery koła. Moc
dostarczana jest w 30% na przód i 70 na tył. W przypadku poślizgu jednej osi,
poprzez sprzęgło wiskotyczne cała moc może trafić na drugą oś.
Nowy tylny zderzak, w który wkomponowano rurę wydechową, tylne światła,
wloty powietrza o zmodyfikowanym kształcie i nieznacznie zmieniona linia
nadwozia, to wszystko sprawia, że Murcielago LP640 wygląda jeszcze bardziej
sportowo. Wiele elementów takich jak np. lusterka zostały ponownie poddane
testom aerodynamicznym i zoptymalizowane pod kątem oporów powietrza.
Cena Murcielago wynosiła w 2003 roku 223 880 EUR, Murcielago Roadster około
250 000 EUR. Każdy Murciélago 40th Anniversary został sprzedany za 300 200 USD.
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.