Nowości
Samochody















 

 

 

 

 

 

 

 


  

Aston Martin DB9

Pod długą maską umieszczony jest 6 l, 12-cylindrowa jednostka omocy 450 KM. Do przeniesienia napędumożna wybrać sześciobiegową skrzynię manualną lub sześciobiegowy automat. Przy masie auta około 1700 kg sprint do setki trwa około 5 s. Prędkość maksyamlna to 300 km/h. »» więcej


Projekt następcy Diablo był gotowy już w 1998 r. Spektakularny, agresywny, masywny, z potężnymi wlotami stanowi dzieło firmy Zagato. Co prawda, samochód średnio podobał się szefom Lamborghini, jednak na inny, nowy projekt brakowało pieniędzy. Na szczęście pojawiło się Audi, które po przejęciu Lamborghini sfinansowało projekt nowego auta. Rozpisano konkurs, ale nie zaaprobowano projektów Bertone, Pininfariny czy Giugiaro tylko belgijskiego stylisty Luca Donckerwolke'a pracującego dla Audi. »» więcej


 Na salonie w Bolonii w 2005 roku odbyła się oficjalna premiera Ferrari FXX. Samochód ten w prostej linii wywodzi się od wyczynowych bolidów klasy GT. Dlatego zbudowano tylko 29 sztuk, które nie otrzymały homologacji drogowej, nie można ich też używać w wyścigach. Samochody stanowią natomiast część większego programu badawczego. FXX jest rozwinięciem nieprodukowanego już Ferrari Enzo Ferrari. »» więcej


Kolejne próby stworzenia następcy najmniejszego Lamborghini, modelu Jalpa, który pojawił się jeszcze w 1981 roku, kończyły się z różnych powodów niepowodzeniem. W odstawkę poszedł model opracowywany pod koniec lat osiemdziesiątych, podobnie jak obiecujący roadster Cala z 1995 roku. Światełko w tunelu pojawiło się po przejęciu w 1998 roku firmy przez niemieckie Audi. Po pięciu latach od tego momenu świat ujrzał mniejszego brata Murcielago - coupe Gallardo. »» więcej


Fascynacja prędkością - chyba nie ma drugiego samochodu, który uosabia ją tak wyraźnie jak srebrna strzała Mercedes-Benz. SLR McLaren kontynuuje mit legendarnego sportowego samochodu wyścigowego lat pięćdziesiątych i jednocześnie rozpoczyna całkowicie nową erę samochodów sportowych o dużej mocy. Jest to pojazd zupełnie wyjątkowy - Gran Turismo XXI wieku.. »» więcej


  Nadwozie MC12 jest w całości wykone z włókien węglowych. Na masce przed kabiną, z obydwu stron, widać wloty przykryte potrójnymi żebrami. Duże wloty są po obu stronach karoserii, tuż przed tylnymi nadkolami. Następne wloty są nieco powyżej oraz tuż za kabiną. Sama komora silnika ma ażurową maskę. Tył auta jest zwieńczony pokaźnym skrzydłem. W zasadzie kształt MC12 nie przypomina klasyków Maserati. O przynależności do tej marki świadczy tylko charakterystyczny wlot powietrza z przodu oraz kształt reflektorów. No i oczywiście firmowy znak trójzębu na przedzie.»» więcej


  Z przodu auta znajduje się potężny wlot powietrza, okrągłe reflektory z trapezoidalną oprawą oraz dwa wielkie halogeny. Z boku, charakterystyczna jest łagodnie schodząca ku klapie bagażnika linia dachu, małe okienko w słupku C. Z tyłu zaś uwagę przyciągają trzyczęściowe światła, duże aluminiowe logo oraz dwie potężne końcóki układu wydechowego.
    Proste linie deski rozdzielczej, okrągłe obudowy zawiewów powietrza i trójramienna skórzana kierownica z metalowymi wstawkami stanowią nowoczesną interpretację kokpitu Mustanga z lat 60. XX wieku. Do wersji Gt można zamówić pakiet, w którym siedzenia i boczki drzwiowe są wykończone czerwoną skórą. Tego samego koloru są także dywaniki na podłodze. »» więcej


Nie raz okazywało się, że to, co dobre może być jeszcze lepsze. A czasem nawet musi. Superleggera to jeszcze lżejsza i jeszcze mocniejsza odmiana najmniejszego Lamborghini, modelu Gallardo, wprowadzona na rynek prawie cztery lata po debiucie auta. Poczynione zmiany postawiły auto w swoim czasie na pierwszym miejscu wśród najszybciej przyspieszających w swojej klasie. »» więcej


Italdesign założone przez genialnego Giorgetto Giugiaro w swoje 40 urodziny zatoczyło pełne koło. Na salonie samochodwym w Genewie w 2008 roku pokazano koncept o nazwie Quaranta, który w prostej linii nawiązywał do pierwszego samochodu jaki wyszedł pod szyldem tego studia stylistycznego - Bizzarini Manta. Auto łączące w sobie futurystyczne akcenty ze smakami z przeszłości zostało wyposażone w hybrydowy napęd opracowany przez Toyotę. »» więcej


Model XLR produkowany od 2003 roku w prostej linii wywodzi się od koncepcyjnego modelu Evoq, który zaprezentowano w 1999 roku podczas salonu w Detroit.
    Dwumiejscowy kabriolet po rozłożeniu sztywnego dachu przekształca się w bardzo zgrabne coupe. Operacja ta zajmuje tylko 30 sekund i odbywa się za naciśnięciem jednego przycisku. Co ważne, jest to dach typu hardtop, a więc odpadają wszelkie obawy o korzystanie z auta zimą (jest tu także podgrzewana tylna szyba). »» więcej


Oto trzecia młodość Gallardo (nie licząc stanów pośrednich w postaci mnogich edycji limitowanych), najmniejszego Lamborghini. "Baby Lambo" przeszło największą dotąd operację plastyczną i chirurgiczną. Znacznej zmianie uległ wygląd zewnętrzny, z silnika wyciśnięto dodatkowe rumaki i dodano nowy, bezpośredni wtrysk, zmodyfikowano zawieszenie. Wzbogacono także wyposażenie seryjne, a osiągi auta wzrosły do poziomu, niewiele powyżej którego jeszcze całkiem niedawno stało pierwsze wcielenie Murcielago. »» więcej


Model S 2000 ma 2-osobowe nadwozie typu roadster o agresywnej linii. Przed deszczem chroni pasażerów brezentowy dach, który rozkładany jest elektrycznie. Jeżeli komuś to nie wystarcza, za dopłatą można otrzymać plastikowy.
    Na kolorowej tablicy przyrządów prędkość wyświetlana jest cyframi, nad nimi umieszczono półokrągły, ciekłokrystaliczny wyświetlacz wskazujący obroty silnika. Ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę cieczy chłodzącej również pokazują wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Sportowy charakter pojazdu podkreślają aluminiowe pedały z otworami, mała skórzana kierownica, czerwony przycisk służący do uruchamiania silnika.»» więcej


 Samochód zadebiutował w 1993 roku. Cztery lata wcześniej, w ośrodku Fiat Centro Stile rozpoczęły się prace nad nowym sportowym autem. Ich koordynatorem był Chris Bangle, ówczesny szef zespołu projektowego. Wiosną 1990 roku Bangle sporządził kilka szkiców przyszłego samochodu. Były one na tyle intrygujące, że szefowie Fiata zlecili Pininfarinie stworzenie coupe, które opierałoby się na wizji Amerykanina. »» więcej


W 1997 roku, Niemiec Jochen Dauer wykupił masę upadłościową Bugatti. Półgotowe EB 110, ramy i liczne części zamienne przetransportowano z Modeny do Norymbergi. W ten sposób Bugatti znalazło się w południowych Niemczech.
    Dauer, oprócz otwarcia ekskluzywnego punktu serwisowego, planował z gotowych i oryginalnych elementów zbudować dodatkowe egzemplarze. Jednak w 1999 roku prawa do używania nazwy Bugatti nabył Volkswagen i tym samym zbudowane auta otrzymały nazwę Dauer EB 110. »» więcej





BMW 6

 

   We wrześniu 2003 roku BMW zaprezentowało nowy model serii 6.
    Przód wyraźnie nawiązuje stylistycznie do gruntownie odnowionych ostatnio modeli serii 5 i 7. Podobne są lampy i przetłoczenia. Przypomina także swój pierwowzór. Zwraca uwagę niskie sportowe zawieszenie i długa sylwetka o wysmukłych liniach.
    Do napędu BMW 645Ci służy ośmiocylindrowy silnik 4,4-litrowy osiągający moc 333 KM. Silnik rozpędza auto do setki w 5,6 s, zapewniając prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Silnik napędzający tylną oś może współpracować z trzema przekładniami: sześciobiegową skrzynią biegów lub sześciobiegową sekwencyjną manualną skrzynią biegów SMG, umożliwiającą kierowcy przełączanie biegów za pomocą specjalnych dźwigienek umieszczonych na kierownicy lub za pomocą dźwigni zmiany biegów bez użycia pedału sprzęgła.
    Samochód naszpikowany jest elektroniką. Wyposażono go w układ DDC (Dynamic Drive Control) zapewniający szybszą reakcję silnika na wciśnięcie pedału gazu, zmieniający siłę wspomagania kierownicy w zależności od prędkości jazdy, a także szybszą zmianę biegów w skrzyni automatycznej i sekwencyjnej. Elektronika to także system dynamicznej kontroli stabilności DSC i układ dynamicznej kontroli trakcji DTC, a także dostępny jako opcja inteligentny układ jezdny Dynamic Drive niwelujący przechyły boczne podczas pokonywania zakrętów. Zwolennikom technicznych nowinek spodoba się specjalny wyświetlacz Head-Up wyświetlający potrzebne kierowcy informacje na przedniej szybie w postaci hologramu.
    BMW na Detroit Motor Show w styczniu 2004 roku po raz pierwszy zaprezentowało model 645 w wersji kabriolet.
    Ten 4-miejscowy kabriolet nie różni się pod względem technicznym od coupe. W momencie wprowadzenia dostępny był ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4,4 l i mocy 333 KM. W połączeniu z jedną z trzech dostępnych sześcioprzełożeniowych skrzyń biegów. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w przeciągu 6,2 s, a po osiągnięciu maksymalnej prędkości 250 km/h jego pęd do przodu ograniczany jest elektronicznie.
    Praktyczne zalety nowego kabrioletu BMW widoczne są przykładzie nowo skonstruowanego składanego dachu. Izolująca akustycznie i termicznie warstwa PUR między gumowaną plandeką zewnętrzną a podsufitką tak samo skutecznie tłumi dźwięki, jak i stawia czoło wiatrowi i złej pogodzie. Elektrycznie otwierany dach w przeciągu kilku sekund "znika" całkowicie pod stabilną osłoną w schowku umieszczonym w bagażniku. Elektryczny mechanizm otwierający dach sterowany jest za pomocą pilota i posiada funkcję automatycznego odblokowania w górnej ramie szyby przedniej. Otwieranie komfortowe umożliwia rozkładanie lub składanie dachu z kabiny pasażerskiej jednym przyciśnięciem przycisku lub za pomocą kluczyka. Możliwe jest to także podczas ruszania z miejsca lub w warunkach jazdy, gdy prędkość nie przekracza 30 km/h.
    BMW w 2004 roku wprowadziło na rynek model 6 z nowym, 3-litrowym silnikiem. Blok silnika wykonany jest ze stopu magnezu i aluminium, dzięki czemu masa została znacznie zredukowana - 630 Ci jest o 130 kg lżejszy od 645 Ci. Charakterystycznie dla BMW cylindry ustawione są w rzędzie. Silnik nowego modelu posiada moc 258 KM. Maksymalny moment wynosi 300 Nm. Samochód w wersji Coupe przyspiesza do 100 km/h w 6,5 s (6,7 ze skrzynią automatyczną). Kabriolet jest wolniejszy, setka pojawi się w nim na liczniku po 6,9 s (7,2 s z automatem). Prędkość maksymalna obu wersji jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Napęd w 630i przekazywany jest za pośrednictwem ręcznej skrzyni sześciobiegowej, lub sekwencyjnego automatu, na koła tylne.
    Premiera BMW M6, sportowej odmiany modelu serii 6, miała się odbyć w styczniu 2005 roku w Detroit. Próżno go jednak było szukać na stoiskach w Cobocenter. M6 miało swoje entree dopiero w marcu w czasie salonu w Genewie.
    Z zewnątrz samochód od "zwykłej" 6-tki wyróżniają głównie większe wloty powietrza chłodzącego silnik i hamulce. Z tyłu w oczy rzuca się dyfuzor poprawiający aerodynamikę przy wyższych prędkościach oraz dwie podwójne końcówki układu wydechowego. Obrazu dopełniają specjalne, noszące nazwy torów, kolory (Indianapolis Red, Sepang Bronze, Interlagos Blue, Silverstone) w których pojazd będzie oferowany.
    Samochód jest napędzany silnikiem znanym z BMW M5 - 10-cylindrowa jednostką o pojemności 5 litrów. Dzięki budowie z aluminium jej masa wynosi zaledwie 240 kg. Maksymalna moc wynosi 507 KM. Maksymalny moment to 520 Nm. BMW M6 osiąga setkę po zaledwie 4,6 s, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Bez blokady samochód nie miałby problemów z przekroczeniem 320 km/h. Silnik M6 pozwala na częściowe wykorzystywanie mocy w zależności od warunków. Po uruchomieniu motoru automatycznie włącza się program P400 (idealny do miasta), w tym trybie silnik korzysta z 400 KM. Kiedy potrzebna jest pełna moc, wystarczy wcisnąć "przycisk mocy" na dźwigni zmiany biegów. Program P500 uruchamia uśpione 107 KM, a P500 Sport pozwala wykorzystać je do sportowej jazdy. Napęd w M6 przekazywany jest za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów SMG. Umożliwiona ona wybór 11 różnych nastaw w zależności od wymaganej szybkości zmiany biegów. Sześć z nich jest dostępnych w trybie manualnym, a pięć - automatycznym. Skrzynia potrafi również rozpoznać zablokowanie kół napędowych podczas zbyt gwałtownej redukcji biegu na śliskiej nawierzchni. Uruchamiane jest wówczas sprzęgło, które odblokowuje zablokowaną oś. Inną "umiejętnością" jest rozpoznanie podjazdów lub zjazdów. Podczas pracy automatycznej, gdy samochód podjeżdża pod górę utrzymywany jest niższy bieg niż podczas jazdy po płaskim. Podobnie podczas zjazdu w dół, wtedy skrzynia umożliwia hamowanie silnikiem odpowiednio redukując bieg.
    Kierowca BMW M6 będzie miał do dyspozycji unikalny system wyświetlania informacji na przedniej szybie, zwany head-up display. Nie będzie on jednak informował o nastawach tempomatu czy kierunku jazdy, jak w seriach 5 i 6. W M6 znajdą się tam inne informacje: obroty silnika, wybrany bieg czy aktualna prędkość.
    Auto można zamawiać od kwietnia, także w Polsce. Ale od jego zamówienia i zarezerwowania kolejki na taśmie do odbioru trzeba czekać nawet pół roku. Wersja podstawowa czteromiejscowego coupe kosztuje 525 000 zł. Doposażenie w reflektory adaptacyjne, czujnik cofania, worek na narty, wyświetlacz na szybie (taki jak w myśliwcu), system nawigacji satelitarnej podwyższa cenę do 560 000 zł.
    W października 2005 roku samochody BMW 6 (coupe i kabriolet) zwiększyły swą siłę. W ofercie pojawiły się auta z 4,8-litrowym motorem benzynowym, który zastąpił jednostkę, 4.4 (333 KM). Ośmiocylindrowy silnik 4.8 osiąga moc 367 KM oraz uzyskuje maksymalny moment obrotowy 490 Nm. BMW 6 Coupe z silnikiem 4.8 rozpędza się do setki w 5,5 s.
    Na salonie samochodowym w Londynie w 2006 roku BMW zaprezentowało M6 w wersji bez dachu.
    BMW M6 cabrio napędzany jest 5-litrowym silnikiem V10. Generuje on moc 507 KM i moment 520 Nm. M6 bez dachu przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. 7-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów posiada 5 ustawień w trybie automatycznym i 6 ustawień w trybie manualnym. Daje to razem 11 trybów pracy różniących się prędkością zmiany biegów.
    Dach jest składany automatycznie, a cała operacja zajmuje 25 s. Dach składa się z trzech warstw i jest tak zaprojektowany, aby profil coupe i cabrio był identyczny. Środkowa warstwa to pianka, która zapewnia komfort termiczny i akustyczny na poziomie wersji ze stałym dachem.


 


 
 

Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i Magdalenę Cyrankowską.
    Kontakt z nami: krysia3095@wp.pl  lub cyranka58@wp.pl .