Pod długą maską umieszczony jest 6 l, 12-cylindrowa jednostka omocy 450 KM. Do przeniesienia napędumożna wybrać sześciobiegową skrzynię manualną lub sześciobiegowy automat. Przy masie auta około 1700 kg sprint do setki trwa około 5 s. Prędkość maksyamlna to 300 km/h. »» więcej
Projekt następcy Diablo był gotowy już w 1998 r. Spektakularny, agresywny, masywny, z potężnymi wlotami stanowi dzieło firmy Zagato. Co prawda, samochód średnio podobał się szefom Lamborghini, jednak na inny, nowy projekt brakowało pieniędzy. Na szczęście pojawiło się Audi, które po przejęciu Lamborghini sfinansowało projekt nowego auta. Rozpisano konkurs, ale nie zaaprobowano projektów Bertone, Pininfariny czy Giugiaro tylko belgijskiego stylisty Luca Donckerwolke'a pracującego dla Audi. »» więcej
Na salonie w Bolonii w 2005 roku odbyła się oficjalna premiera Ferrari FXX. Samochód ten w prostej linii wywodzi się od wyczynowych bolidów klasy GT. Dlatego zbudowano tylko 29 sztuk, które nie otrzymały homologacji drogowej, nie można ich też używać w wyścigach. Samochody stanowią natomiast część większego programu badawczego. FXX jest rozwinięciem nieprodukowanego już Ferrari Enzo Ferrari. »» więcej
Kolejne próby stworzenia następcy najmniejszego Lamborghini, modelu Jalpa, który pojawił się jeszcze w 1981 roku, kończyły się z różnych powodów niepowodzeniem. W odstawkę poszedł model opracowywany pod koniec lat osiemdziesiątych, podobnie jak obiecujący roadster Cala z 1995 roku. Światełko w tunelu pojawiło się po przejęciu w 1998 roku firmy przez niemieckie Audi. Po pięciu latach od tego momenu świat ujrzał mniejszego brata Murcielago - coupe Gallardo. »» więcej
Fascynacja prędkością - chyba nie ma drugiego samochodu, który uosabia ją tak wyraźnie jak srebrna strzała Mercedes-Benz. SLR McLaren kontynuuje mit legendarnego sportowego samochodu wyścigowego lat pięćdziesiątych i jednocześnie rozpoczyna całkowicie nową erę samochodów sportowych o dużej mocy. Jest to pojazd zupełnie wyjątkowy - Gran Turismo XXI wieku.. »» więcej
Nadwozie MC12 jest w całości wykone z włókien węglowych. Na masce przed kabiną, z obydwu stron, widać wloty przykryte potrójnymi żebrami. Duże wloty są po obu stronach karoserii, tuż przed tylnymi nadkolami. Następne wloty są nieco powyżej oraz tuż za kabiną. Sama komora silnika ma ażurową maskę. Tył auta jest zwieńczony pokaźnym skrzydłem. W zasadzie kształt MC12 nie przypomina klasyków Maserati. O przynależności do tej marki świadczy tylko charakterystyczny wlot powietrza z przodu oraz kształt reflektorów. No i oczywiście firmowy znak trójzębu na przedzie.»» więcej
Z
przodu auta znajduje się potężny wlot powietrza, okrągłe reflektory z
trapezoidalną oprawą oraz dwa wielkie halogeny. Z boku, charakterystyczna jest
łagodnie schodząca ku klapie bagażnika linia dachu, małe okienko w słupku C. Z
tyłu zaś uwagę przyciągają trzyczęściowe światła, duże aluminiowe logo oraz
dwie potężne końcóki układu wydechowego.
Proste linie deski rozdzielczej, okrągłe obudowy zawiewów powietrza i
trójramienna skórzana kierownica z metalowymi wstawkami stanowią nowoczesną
interpretację kokpitu Mustanga z lat 60. XX wieku. Do wersji Gt można zamówić
pakiet, w którym siedzenia i boczki drzwiowe są wykończone czerwoną skórą.
Tego samego koloru są także dywaniki na podłodze.
»» więcej
Nie raz okazywało się, że to, co dobre może być jeszcze lepsze. A czasem nawet musi. Superleggera to jeszcze lżejsza i jeszcze mocniejsza odmiana najmniejszego Lamborghini, modelu Gallardo, wprowadzona na rynek prawie cztery lata po debiucie auta. Poczynione zmiany postawiły auto w swoim czasie na pierwszym miejscu wśród najszybciej przyspieszających w swojej klasie. »» więcej
Italdesign założone przez genialnego Giorgetto Giugiaro w swoje 40 urodziny zatoczyło pełne koło. Na salonie samochodwym w Genewie w 2008 roku pokazano koncept o nazwie Quaranta, który w prostej linii nawiązywał do pierwszego samochodu jaki wyszedł pod szyldem tego studia stylistycznego - Bizzarini Manta. Auto łączące w sobie futurystyczne akcenty ze smakami z przeszłości zostało wyposażone w hybrydowy napęd opracowany przez Toyotę. »» więcej
Model XLR produkowany od 2003 roku w prostej linii wywodzi się od
koncepcyjnego modelu Evoq, który zaprezentowano w 1999 roku podczas salonu w
Detroit.
Dwumiejscowy kabriolet po rozłożeniu sztywnego dachu przekształca się w
bardzo zgrabne coupe. Operacja ta zajmuje tylko 30 sekund i odbywa się za
naciśnięciem jednego przycisku. Co ważne, jest to dach typu hardtop, a więc
odpadają wszelkie obawy o korzystanie z auta zimą (jest tu także podgrzewana
tylna szyba).
»» więcej
Oto trzecia młodość Gallardo (nie licząc stanów pośrednich w postaci mnogich edycji limitowanych), najmniejszego Lamborghini. "Baby Lambo" przeszło największą dotąd operację plastyczną i chirurgiczną. Znacznej zmianie uległ wygląd zewnętrzny, z silnika wyciśnięto dodatkowe rumaki i dodano nowy, bezpośredni wtrysk, zmodyfikowano zawieszenie. Wzbogacono także wyposażenie seryjne, a osiągi auta wzrosły do poziomu, niewiele powyżej którego jeszcze całkiem niedawno stało pierwsze wcielenie Murcielago. »» więcej
Model
S 2000 ma 2-osobowe nadwozie typu roadster o agresywnej linii. Przed deszczem
chroni pasażerów brezentowy dach, który rozkładany jest elektrycznie. Jeżeli
komuś to nie wystarcza, za dopłatą można otrzymać plastikowy.
Na kolorowej tablicy przyrządów prędkość wyświetlana jest cyframi, nad
nimi umieszczono półokrągły, ciekłokrystaliczny wyświetlacz wskazujący obroty
silnika. Ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę cieczy chłodzącej również
pokazują wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Sportowy charakter pojazdu
podkreślają aluminiowe pedały z otworami, mała skórzana kierownica, czerwony
przycisk służący do uruchamiania silnika.»»
więcej
Samochód zadebiutował w 1993 roku. Cztery lata wcześniej, w ośrodku Fiat Centro Stile rozpoczęły się prace nad nowym sportowym autem. Ich koordynatorem był Chris Bangle, ówczesny szef zespołu projektowego. Wiosną 1990 roku Bangle sporządził kilka szkiców przyszłego samochodu. Były one na tyle intrygujące, że szefowie Fiata zlecili Pininfarinie stworzenie coupe, które opierałoby się na wizji Amerykanina. »» więcej
W 1997 roku, Niemiec Jochen Dauer wykupił masę upadłościową Bugatti. Półgotowe
EB 110, ramy i liczne części zamienne przetransportowano z Modeny do
Norymbergi. W ten sposób Bugatti znalazło się w południowych Niemczech.
Dauer, oprócz otwarcia ekskluzywnego punktu serwisowego, planował
z gotowych i oryginalnych elementów zbudować dodatkowe egzemplarze. Jednak
w 1999 roku prawa do używania nazwy Bugatti nabył Volkswagen i tym samym
zbudowane auta otrzymały nazwę Dauer EB 110.
»» więcej
We wrześniu 2003 roku BMW zaprezentowało nowy model serii 6.
Przód wyraźnie nawiązuje stylistycznie do gruntownie odnowionych ostatnio
modeli serii 5 i 7. Podobne są lampy i przetłoczenia. Przypomina także swój
pierwowzór. Zwraca uwagę niskie sportowe zawieszenie i długa sylwetka o
wysmukłych liniach.
Do napędu BMW 645Ci służy ośmiocylindrowy silnik 4,4-litrowy osiągający moc
333 KM. Silnik rozpędza auto do setki w 5,6 s, zapewniając prędkość maksymalną
ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Silnik napędzający tylną oś może
współpracować z trzema przekładniami: sześciobiegową skrzynią biegów lub
sześciobiegową sekwencyjną manualną skrzynią biegów SMG, umożliwiającą kierowcy
przełączanie biegów za pomocą specjalnych dźwigienek umieszczonych na kierownicy
lub za pomocą dźwigni zmiany biegów bez użycia pedału sprzęgła.
Samochód naszpikowany jest elektroniką. Wyposażono go w układ DDC (Dynamic
Drive Control) zapewniający szybszą reakcję silnika na wciśnięcie pedału gazu,
zmieniający siłę wspomagania kierownicy w zależności od prędkości jazdy, a także
szybszą zmianę biegów w skrzyni automatycznej i sekwencyjnej. Elektronika to
także system dynamicznej kontroli stabilności DSC i układ dynamicznej kontroli
trakcji DTC, a także dostępny jako opcja inteligentny układ jezdny Dynamic Drive
niwelujący przechyły boczne podczas pokonywania zakrętów. Zwolennikom
technicznych nowinek spodoba się specjalny wyświetlacz Head-Up wyświetlający
potrzebne kierowcy informacje na przedniej szybie w postaci hologramu.
BMW na Detroit Motor Show w styczniu 2004 roku po raz pierwszy
zaprezentowało model 645 w wersji kabriolet.
Ten 4-miejscowy kabriolet nie różni się pod względem technicznym od coupe. W
momencie wprowadzenia dostępny był ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4,4 l i
mocy 333 KM. W połączeniu z jedną z trzech dostępnych sześcioprzełożeniowych
skrzyń biegów. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w przeciągu 6,2 s, a po
osiągnięciu maksymalnej prędkości 250 km/h jego pęd do przodu ograniczany jest
elektronicznie.
Praktyczne zalety nowego kabrioletu BMW widoczne są przykładzie nowo
skonstruowanego składanego dachu. Izolująca akustycznie i termicznie warstwa PUR
między gumowaną plandeką zewnętrzną a podsufitką tak samo skutecznie tłumi
dźwięki, jak i stawia czoło wiatrowi i złej pogodzie. Elektrycznie otwierany
dach w przeciągu kilku sekund "znika" całkowicie pod stabilną osłoną w schowku
umieszczonym w bagażniku. Elektryczny mechanizm otwierający dach sterowany jest
za pomocą pilota i posiada funkcję automatycznego odblokowania w górnej ramie
szyby przedniej. Otwieranie komfortowe umożliwia rozkładanie lub składanie dachu
z kabiny pasażerskiej jednym przyciśnięciem przycisku lub za pomocą kluczyka.
Możliwe jest to także podczas ruszania z miejsca lub w warunkach jazdy, gdy
prędkość nie przekracza 30 km/h.
BMW w 2004 roku wprowadziło na rynek model 6 z nowym, 3-litrowym silnikiem.
Blok silnika wykonany jest ze stopu magnezu i aluminium, dzięki czemu masa
została znacznie zredukowana - 630 Ci jest o 130 kg lżejszy od 645 Ci.
Charakterystycznie dla BMW cylindry ustawione są w rzędzie. Silnik nowego modelu
posiada moc 258 KM. Maksymalny moment wynosi 300 Nm. Samochód w wersji Coupe
przyspiesza do 100 km/h w 6,5 s (6,7 ze skrzynią automatyczną). Kabriolet jest
wolniejszy, setka pojawi się w nim na liczniku po 6,9 s (7,2 s z automatem).
Prędkość maksymalna obu wersji jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Napęd w 630i przekazywany jest za pośrednictwem ręcznej skrzyni sześciobiegowej,
lub sekwencyjnego automatu, na koła tylne.
Premiera BMW M6, sportowej odmiany modelu serii 6, miała się odbyć w
styczniu 2005 roku w Detroit. Próżno go jednak było szukać na stoiskach w
Cobocenter. M6 miało swoje entree dopiero w marcu w czasie salonu w Genewie.
Z zewnątrz samochód od "zwykłej" 6-tki wyróżniają głównie większe wloty
powietrza chłodzącego silnik i hamulce. Z tyłu w oczy rzuca się dyfuzor
poprawiający aerodynamikę przy wyższych prędkościach oraz dwie podwójne końcówki
układu wydechowego. Obrazu dopełniają specjalne, noszące nazwy torów, kolory
(Indianapolis Red, Sepang Bronze, Interlagos Blue, Silverstone) w których pojazd
będzie oferowany.
Samochód jest napędzany silnikiem znanym z BMW M5 - 10-cylindrowa jednostką
o pojemności 5 litrów. Dzięki budowie z aluminium jej masa wynosi zaledwie 240
kg. Maksymalna moc wynosi 507 KM. Maksymalny moment to 520 Nm. BMW M6 osiąga
setkę po zaledwie 4,6 s, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250
km/h. Bez blokady samochód nie miałby problemów z przekroczeniem 320 km/h.
Silnik M6 pozwala na częściowe wykorzystywanie mocy w zależności od warunków. Po
uruchomieniu motoru automatycznie włącza się program P400 (idealny do miasta), w
tym trybie silnik korzysta z 400 KM. Kiedy potrzebna jest pełna moc, wystarczy
wcisnąć "przycisk mocy" na dźwigni zmiany biegów. Program P500 uruchamia uśpione
107 KM, a P500 Sport pozwala wykorzystać je do sportowej jazdy. Napęd w M6
przekazywany jest za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów SMG. Umożliwiona
ona wybór 11 różnych nastaw w zależności od wymaganej szybkości zmiany biegów.
Sześć z nich jest dostępnych w trybie manualnym, a pięć - automatycznym.
Skrzynia potrafi również rozpoznać zablokowanie kół napędowych podczas zbyt
gwałtownej redukcji biegu na śliskiej nawierzchni. Uruchamiane jest wówczas
sprzęgło, które odblokowuje zablokowaną oś. Inną "umiejętnością" jest
rozpoznanie podjazdów lub zjazdów. Podczas pracy automatycznej, gdy samochód
podjeżdża pod górę utrzymywany jest niższy bieg niż podczas jazdy po płaskim.
Podobnie podczas zjazdu w dół, wtedy skrzynia umożliwia hamowanie silnikiem
odpowiednio redukując bieg.
Kierowca BMW M6 będzie miał do dyspozycji unikalny system wyświetlania
informacji na przedniej szybie, zwany head-up display. Nie będzie on jednak
informował o nastawach tempomatu czy kierunku jazdy, jak w seriach 5 i 6. W M6
znajdą się tam inne informacje: obroty silnika, wybrany bieg czy aktualna
prędkość.
Auto można zamawiać od kwietnia, także w Polsce. Ale od jego zamówienia i
zarezerwowania kolejki na taśmie do odbioru trzeba czekać nawet pół roku. Wersja
podstawowa czteromiejscowego coupe kosztuje 525 000 zł. Doposażenie w reflektory
adaptacyjne, czujnik cofania, worek na narty, wyświetlacz na szybie (taki jak w
myśliwcu), system nawigacji satelitarnej podwyższa cenę do 560 000 zł.
W października 2005 roku samochody BMW 6 (coupe i kabriolet) zwiększyły swą
siłę. W ofercie pojawiły się auta z 4,8-litrowym motorem benzynowym, który
zastąpił jednostkę, 4.4 (333 KM). Ośmiocylindrowy silnik 4.8 osiąga moc 367 KM
oraz uzyskuje maksymalny moment obrotowy 490 Nm. BMW 6 Coupe z silnikiem 4.8
rozpędza się do setki w 5,5 s.
Na salonie samochodowym w Londynie w 2006 roku BMW zaprezentowało M6 w
wersji bez dachu.
BMW M6 cabrio napędzany jest 5-litrowym silnikiem V10. Generuje on moc 507
KM i moment 520 Nm. M6 bez dachu przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s. Prędkość
maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. 7-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów
posiada 5 ustawień w trybie automatycznym i 6 ustawień w trybie manualnym. Daje
to razem 11 trybów pracy różniących się prędkością zmiany biegów.
Dach jest składany automatycznie, a cała operacja zajmuje 25 s. Dach składa
się z trzech warstw i jest tak zaprojektowany, aby profil coupe i cabrio był
identyczny. Środkowa warstwa to pianka, która zapewnia komfort termiczny i
akustyczny na poziomie wersji ze stałym dachem.
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.