W roku 1967 powstaje Alfa Romeo 1300 Junior Zagato.
Alfa 1300 Junior ma nadwozie dwubryłowe, z długą linią maski i lekką
nadbudową. 1300 Junior Z dzieli ze Spiderem rozstaw osi i kół, lecz na tym samym
podwoziu opiera bardzo lekką karoserię dopracowaną pod względem aerodynamiki.
Oprócz badań w tunelu aerodynamicznym, projektanci Zagato przeprowadzali testy
drogowe, studiując linie opływu powietrza, by zmniejszyć do minimum zawirowania
i uzyskać optymalny współczynnik oporu. W konstrukcji coupé zastosowano
aluminium tzn. pierwsze egzemplarze miały drzwi i pokrywy silnika z tego
lekkiego metalu.
Czarna, eliptyczna tablica wskaźników została zaprojektowana specjalnie dla
tego modelu, pozostała część deski czołowej wykonana jest ze stali.
Pod koniec 1972 roku na rynku pojawiła się wersja 1600 Junior, wyposażona w
silnik o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM. To nowsze coupé łatwo jest rozpoznać po
masywniejszym przednim zderzaku, mniejszych kloszach tylnych lamp i pokrywie
wlewu paliwa po lewej, a nie prawej stronie. Jednak są również ważniejsze
różnice: w wersji 1300 podwozie Spidera było skrócone w tylnej części.
Wprowadzając następcę, firma wyeliminowała dodatkowe koszty tej przeróbki, przez
co tył obu odmian wygląda nieco inaczej.
Alfa Romeo Junior Z wyprodukowana została w niewielkiej serii: powstało 1108
egzemplarzy wersji 1300 i tylko 402 wersji 1600 (ostatnie zeszły z taśmy w 1975
roku).
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.