Organizatorzy Wystawy Światowej Expo 1967 w Montrealu zwrócili się do
mediolańskiej firmy z prośbą o opracowanie i zaprezentowanie w pawilonie
motoryzacyjnym prototypu atrakcyjnego wozu sportowego. Do roli partnera wybrano
firmę Bertone. Wspólnymi siłami przygotowano prototyp, nazwany Alfa Romeo
Montreal.
W marcu 1970 roku dziennikarze motoryzacyjni mieli okazję przetestować
samochód seryjny.
Montreal, to dwudrzwiowe, dwumiejscowe coupé. Duże, scudetto jest
najbardziej wysuniętą do przodu częścią maski. Pary okrągłych reflektorów
nakryte są w górnej połowie żaluzjami złożonymi z czterech ażurowych schodków -
ta konstrukcja (ruchoma - usuwająca się po zapaleniu reflektorów) ma za zadanie
poprawiać własności aerodynamiczne. Tylny słupek rozczłonkowany jest sześcioma
podłużnymi wylotami powietrza. Trzecim otworem jest wlot powietrza do filtra nad
silnikiem, w postaci rozszerzającego się trójkąta.
Pod maską umieszczono wersję rajdowego silnika Tipo 33. Był to aluminiowy
motor V8 z czterema wałkami rozrządu i mechanicznym wtryskiem paliwa. Silnik
miał suchą miskę olejową oraz wał korbowy ze stali wolframowej. Pojemność
zwiększono z 2,0 l do 2,6 l. Moc maksymalna to 200 KM, a maksymalny moment
obrotowy 238 Nm. Prędkość to 220 km/h, a czas sprintu do 100 km/h 7,4 s.
Pięciobiegową skrzynię z molibdenowymi synchronizatorami, specjalnie
skonstruowaną do współpracy z silnikami dużej mocy, wykonała renomowana,
niemiecka firma ZF.
Wciągu siedmiu lat, do 1977 roku wyprodukowano 3925 egzemplarze.
Strona stworzona na potrzebę Informatyki w klasie II b przez Krystynę Psiuk i
Magdalenę Cyrankowską.
Kontakt z nami:
krysia3095@wp.pl
lub cyranka58@wp.pl
.